x
  • הבנק העולמי חותך את תחזית הצמיחה הגלובלית

    הבנק צופה האטה חדה בצמיחה העולמית השנה – 2.9%, לעומת 5.7% ב-2021 ■ הבנק חתך את התחזית לארה"ב ל-2.5%, לעומת תחזית של 4.2% בינואר ■ נשיא הבנק מזהיר: "מדינות רבות יתקשו לחמוק ממיתון; יש סיכון חמור לתת-תזונה ולמחסור במזון"
    הבנק העולמי הפחית היום (שלישי) בחדות את תחזית הצמיחה לכלכלה הגלובלית, בעקבות מלחמתה של רוסיה נגד אוקראינה, והזהיר כי הכלכלה העולמית עלולה לשקוע בסטגפלציה הדומה לזו שהתרחשה בשנות ה-70 של המאה הקודמת.

    הבנק העולמי הנמיך את תחזית הצמיחה לתוצר המקומי הגולמי (GDP) העולמי לשנה הנוכחית ל-2.9%, לעומת תחזית של 4.1% בינואר – האטה חדה לעומת צמיחה עולמית של 5.7% ב-2021. במבט קדימה, צופה הבנק העולמי כי הצמיחה הגלובלית תישאר ברמה של 3% הן ב-2023 והן ב-2024.

    בנוסף, הבנק הנמיך את תחזית הצמיחה לארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ל-2.5% לשנה הנוכחית, לעומת תחזית של 4.2% בינואר – האטה לעומת צמיחה של 5.7% בשנה שעברה.

    לפי הבנק, סין, הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, צפויה לצמוח השנה ב-4.3% – האטה חדה לעומת צמיחה של 8.1% ב-2021. זאת, לאחר שסגרים נרחבים שהוטלו עקב התפרצויות קורונה בשנגחאי ובערים נוספות גרמו להשבתת הפעילות הכלכלית.

    הצמיחה בשווקים מתעוררים ובכלכלות מתפתחות צפויה להאט השנה ל-3.4%, לעומת 6.6% ב-2021. "עבור מדינות רבות, יהיה קשה להימנע ממיתון", אמר נשיא הבנק העולמי, דיוויד מלפאס, בעת פרסום התחזית הכלכלית הגלובלית של הבנק היום. "ישנו סיכון חמור לתת-תזונה, להגברת הרעב ואפילו למחסור חמור במזון".

    הבנק העולמי צופה כי מחירי הנפט יזנקו השנה ב-42%, וכי מחירי הסחורות שאינן מוצרי אנרגיה יקפצו בכ-18%. עם זאת, הבנק צופה כי מחירי הנפט וסחורות אחרות יצנחו ב-8% ב-2023.

    הזינוק במחירי הסחורות – כמו בשנות ה-70

    "שיבושים באספקה כתוצאה מהמגפה והמלחמה באוקראינה הובילו לזינוק במחירי הסחורות כמו בזעזועי הנפט של 1973 ו-1980-1979. זעזועים שליליים נוספים יגבירו את הסבירות לכך שהכלכלה העולמית תחווה תקופה של סטגפלציה שתזכיר את זו של שנות ה-70 של המאה ה-20, שבה היתה צמיחה נמוכה לצד אינפלציה גבוהה", נכתב בתחזית.

    "התחזית הגלובלית כפופה למגוון סיכונים הקשורים זה בזה. החרפה במתחים גיאו-פוליטיים עלולה לגרום לשיבושים נוספים בפעילות הכלכלית ולחוסר ודאות בתחום המדיניות, ואם הם יימשכו לאורך זמן – הם יובילו להתפצלות מערכות המסחר, ההשקעות והפיננסים הגלובליות", הזהיר הבנק העולמי.

    הבנק ציין כי הדו"ח שפורסם היום הוא ניסיון שיטתי ראשון להשוות בין המצב הנוכחי של הכלכלה העולמית לבין מצבה בתקופת הסטגפלציה של שנות ה-70.

    לפי הבנק, ההאטה בצמיחה בשנים 2024-2021 נמצאת בדרכה להיות כפולה מזו שנרשמה בשנים 1979-1976. עוד ציין הבנק כי ההתאוששות מהאינפלציה הגואה, שנגרמה כתוצאה מהזעזועים בשוקי הנפט באמצע ובשלהי שנות ה-70, חייבו העלאות ריבית חדות במדינות המערביות. העלאות הריבית הללו שיחקו תפקיד מרכזי בגרימת סדרה של משבר פיננסיים בשווקים מתעוררים ובכלכלות מתפתחות.

    אף שהן מדינות עשירות והן מדינות עניות צפויות להיפגע כתוצאה מהאטה בצמיחה, הבנק העולמי העריך כי כלכלות מתפתחות ושווקים מתעוררים יהיו הפגיעים ביותר. לדבריו, רמת ההכנסה לנפש במדינות מתפתחות ב-2022 תהיה נמוכה ב-5% מרמתה לפני מגפת הקורונה.

    הצמיחה בכלכלות המפותחות צפויה להאט השנה ל-2.6% לעומת 5.1% בשנה שעברה. כלכלת גוש היורו צפויה לצמוח השנה ב-2.5%, לאחר גידול של 5.4% ב-2021.

    בהקדמה לדו"ח שפורסם היום, העריך מלפאס כי הצמיחה הגלובלית הנמוכה צפויה להימשך במהלך העשור הנוכחי בגלל החולשה בהשקעות ברוב העולם.

    "מעט יותר משנתיים לאחר שנגיף הקורונה גרם למיתון הגלובלי העמוק ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, הכלכלה העולמית שוב נמצאת בסכנה. הפעם היא מתמודדת עם אינפלציה גבוהה וצמיחה איטית בעת ובעונה אחת. אפילו אם נצליח לחמוק ממיתון גלובלי, מכאובי הסטגפלציה עלולים להימשך כמה שנים – אלא אם כן יוכנסו לפעולה הגדלות משמעותיות של האספקה", כתב מלפאס.

    "לנוכח המלחמה באוקראינה, האינפלציה הגואה ועליית הריביות, הצמיחה הכלכלית הגלובלית צפויה להאט ב-2022. כעת סביר להניח כי צפויות כמה שנים של אינפלציה גבוהה מהממוצע ושל צמיחה נמוכה מהממוצע, עם השלכות שעלולות לגרום לאי-יציבות בכלכלות בעלות רמות הכנסה נמוכות ובינוניות. הסטגפלציה היא תופעה שהעולם לא ראה כמותה מאז שנות ה-70", הוסיף נשיא הבנק העולמי.

    מלפאס הזהיר כבר באפריל כי צמיחת הכלכלה העולמית השנה תהיה נמוכה מהתחזיות של 4.1% שפירסם הבנק בינואר. באותה העת, העריך מלפאס כי היא תהיה 3.2%, וכאמור התחזית עודכנה היום ל-2.9%.

    מקור המאמר: דהמרקר

    קישור למאמר המקורי
  • נתוני מסחר

  • מובילי צפיות ומעקב

    משתמש מספר עוקבים מספר צפיות
    תיקי מניות של חברי האתר
  • המניות הפופולאריות באתר

    דירוג שם מנייה מס' מנייה

    אין לך הרשאה

    אין לך הרשאה

  • תגובות אחרונות בתיקי המניות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות