x




נוקוטו

בנק ישראל הצליח לבלום את עליית הדולר ויצא ברווח גדול

דרג מאמר זה
בנק ישראל הצליח לא רק לבלום את ההתנפלות על הדולר, אלא מכר דולרים ברווח נאה מאוד של כ-2 מיליארד דולר, והדולר ירד ב-11% משיאו; בעוד הישראלים קנו, הזרים מכרו; ואיך כל זה קשור למלחמת לבנון השנייה?
ניתן לסכם את שנת 2023 כשנה שבה היה לפחות גורם אחד שהיה "מבוגר אחראי" במשק הישראלי וגם הצליח במלאכתו. לאחר ה-7 לאוקטובר הנורא, הגיע הדולר תוך כמה שבועות לשער שיא של 4.08 שקל. היה זה ב-26 לאוקטובר, היום בו החל צה"ל את הפשיטות הקרקעיות לתוך הרצועה. עדיין ועל אף שהמלחמה בעזה כעת בעיצומה והמלחמה מול החיזבאללה מצויים במלוא עוזם, הדולר סיים את השנה בשער 3.627, ירידה של 11% משיאו.


הפאניקה בשוק המט"ח נבלמה כי בנק ישראל הכניס כסף גדול מאד למשחק - היצע בדולרים שטרם נשמע כמותו בישראל – 45 מיליארדי דולרים שמתוכם 30 מיליארדי דולרים למכירה מיידית בשוק ועוד 15 מיליארדי דולרים למכירה בעסקאות סוואפ (מוכרים היום וקונים בחזרה במועד כלשהו בעתיד). המהלך מיתן בשלב הראשון את עליית הדולר, לאחר מכן בלם אותו והוריד אותו בהמשך לאזור ה-3.8. באותו שלב קיבל השקל גם רוח גבית כאשר הדולר האמריקאי החל להיחלש בעולם.
במקביל, ההבנה בקרב חלק ממשקיעי שוק ההון והמט"ח, ישראלים וזרים כאחד, שההפיכה המשפטית יורדת מסדר היום, כנראה לתמיד, עשתה את שלה. יש לזכור שהדולר עמד ב-6 לאוקטובר, טרום המלחמה, על שער של 3.87 שקל, שער גבוה ביותר, שהיווה לפי חישובי בנק ישראל פרמיית סיכון בשיעור של 10% על רקע ההפיכה המשפטית והקרע החברתי שנוצר.


במאמר מוסגר ראוי לציין שעל אף שבג"צ אמור להחליט באמצע ינואר בנושא "חוק ההתגברות על עילת הסבירות", תוצאת ההחלטה לא תשנה את הנחת העבודה השוררת בקרב פעילים רבים בשוקי ההון והמט"ח שהנושא "מת", כי לימין כבר אין את הכוח הפוליטי, הזמן או הרצון להמשיך ולקדם את זה.



בנק ישראל יכול להתמודד עם גלים ספקולטיביים
הקונספציה ששררה בקרב חלק מבכירי שוק ההון שבנק ישראל לא יכול לעצור גלים ספקולטיביים בשוק המט"ח חטפה סוג של נוק-אאוט. זו מן אגדה שקיימת מאז ימי המתקפה הספקולטיבית שהצליחה לג'ורג' סורוס בתחילת שנות ה-90 על שער הפאונד הבריטי, מתקפה שהבנק המרכזי של בריטניה כשל בניסיונו למנוע.
קיימים מאז מקרים רבים בהם בנקים מרכזיים במדינות שונות הצליחו יפה מאד לנתב את שערי המט"ח כרצונם, גם בניגוד לדעתם של ספקולנטים כאלו ואחרים. עינינו הרואות - בנק ישראל הצליח לבלום גל ספקולטיבי גדול של רכישות דולרים במהלך החודשים אוקטובר ונובמבר ולא מדובר בהצלחה מינורית.


בנק ישראל הוא אחד הבנקים המרכזיים העשירים בעולם. זה מתבטא ביחס רזרבות מט"ח לנפש שם הוא מדורג במקום 3 בעולם וביחס רזרבות מט"ח לתוצר במקום 6 בעולם. זוהי עוצמה פיננסית שמעטות כדוגמתה ואת הספקולנטים הזרים זה בהחלט הרשים. נאמר זאת כך, זה לא הבנק המרכזי הראשון ברשימה שהיה עולה בדעתם של ספקולנטים להילחם נגדו.


בנק ישראל הצליח במלאכתו על אף שהוא לא תכנן לבלום את השער אלא רק לקזז ולהאט את המגמה הספקולטיבית. אלו הן חדשות מצוינות למלחמה באינפלציה וליכולת של המשק הישראלי לשמור על איתנות פיננסית גם במצבי משבר קשים.



בנק ישראל יצא ברווח גדול
בנק ישראל רכש במהלך 2021 כ-35 מיליארדי דולר כדי למתן את התחזקות השקל. הוא רכש אותם ברמות שערים שנעו בין 3.1 שקל ל-3.25 שקל לדולר. באוקטובר 2023 היקפי המכירות שלו בשוק הסתכמו ב-8.2 מיליארד דולר, בשערים שנעו בין 3.9 ל-4.08 שקל. אם מודדים מכירות אלו מול הרכישות שביצע ב-2021, מדובר ברווח ממוצע של כ-25%, כ-2.05 מיליארדי דולרים. ממש לא כסף קטן.



ישראלים קנו דולרים וזרים מכרו
בדיעבד, אלו שמכרו ברמות הגבוהות סידרו לעצמם עסקאות מצוינות. היו אלו יצואנים ישראליים שמכרו וגידרו, משקיעים ישראליים מתוחכמים, אך יותר מכולם דווקא משקיעים זרים. מתברר שמכירת הדולרים נעשתה בעיקר מצד גורמים זרים בעוד הישראלים היו אלו שרצו וקנו דולרים.


מה שקרה הוא דז'ה-וו לאירוע שהיה בשוק המט"ח במהלך מלחמת לבנון השנייה. ביולי 2006 עת התחילה המלחמה, הדולר קפץ תוך מספר ימים בכ-4% משער של 4.37 שקל לדולר ל-4.55 במסחר התוך יומי ואז התחיל באופן מפתיע לרדת. ביקשתי מחדר העסקאות של חיסונים פיננסים לבדוק מי מוכר ונאמר לנו שהזרים מוכרים. זה היה במובנים מסוימים בניגוד לכל הגיון, כאשר חיזבאללה מפציץ את מפרץ חיפה בטילים ארוכי טווח וכיפת ברזל עוד אפילו טרם נולדה.


כדי לנסות ולהבין את "הראש" של הזרים הרמתי טלפון לאיש קשר באחד מחדרי העסקאות המרכזיים בלונדון. לא אשכח את השיחה. התברר שהם בלונדון בהחלט מוכרים דולרים וקונים שקלים. אמרתי לו שזה נשמע קצת מוזר בלשון המעטה והסברתי לו מה זה אומר שחיילים שלנו נהרגים וטילים נופלים על מפרץ חיפה. ואז הוא שאל אותי שאלה פשוטה: "אתם תנצחו, נכון?", "ודאי", עניתי לו. "בגלל זה אנחנו מוכרים דולרים" ענה לי בחזרה.

ביזפורטל
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות