x




adamt

הגורמים שישפיעו על הכלכלה והשוק - אורך המלחמה, חזית צפונית והמדיניות של האוצר

דרג מאמר זה
"אין מה להשוות את המשבר הנוכחי בשוק ההון למלחמת לבנון השנייה אז השוק נפל ב-12% תוך יומיים וחצי, המשבר הפיננסי הגדול ב-2008 או משבר הקורונה שהשוק קרס תוך שלושה שבועות בכ-30%-40%", אומר בשיחה עם ביזפורטל צבי סטפק מייסד בית ההשקעות מיטב שפועל בשוק מעל ל-46 שנה. "אם בעבר, ניצלתי את המשברים ופעלתי בשוק נגד המגמה וזה הניב פירות די מהר, הפעם אני יותר זהיר בתגובה כי נותרו הרבה סימני שאלה שמייצרים אי וודאות גדולה".
מה הם סימני השאלה הגדולים שיעיבו על השוק ?
"סימן השאלה הראשון הוא, כמה זמן המלחמה בעזה, איך תסתיים וכמה תעלה?. סימן שאלה נוסף הוא, האם המלחמה תתרחב לגזרת הצפון?. השוק כעת לא מתמחר זאת, הוא די אופטימי. אומנם כרגע מתנהלת בצפון לחימה, אך לא ממש מלחמה. אם פתאום נקבל מטח טילים לא רק מהדרום אלא גם מהצפון על המרכז, זה ישנה לגמרי את הסיטואציה בשוק. עדות לכך אנו רואים בעצבנות מצד הפעילים, שברמות של שניות כאשר הם שומעים על טילים מהצפון עם טווח יותר רחוק לתוך המדינה, מזיזים את השוק כלפי מטה.


"סימן השאלה השלישי הוא, איך האוצר והממשלה יתמודדו עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה"


בינתיים נראה שהם לא מרשימים
"הציון שלהם לא גבוה בלשון המעטה. ההתמודדות שלהם איטית מדי, הם לא תופסים שם את גודל האירוע ואת המשאבים הכספיים שנזדקק להם".


מה המשקיעים צריכים לעשות עכשיו?
"לא הייתי מייעץ לאף אחד לעשות משהו דרמטי בתיק ההשקעות. במצב של אי וודאות כה גדולה צריך לדבוק באסטרטגיית ההשקעות שקבעת לעצמך. לעשות מכירה בעת פאניקה זה לא המהלך הנכון".

האם מי שירכוש כיום את השוק מוצא אותו במחיר מציאה ?
"המחירים כיום אינם מחירי מציאה. ב-2002 בעת האינתיפאדה ערב מלחמת המפרץ היו מחירי מציאה בשוק הישראלי. אך אנחנו כרגע לא שם. כן ניתן להגדיל טיפה את החשיפה למניות מסוימות כמו מניות הבנקים. אך מי שמעז ומגדיל את רכיב המניות בתיק צריך להסתכל על כך כהשקעה לטווח ארוך וחייבת להיות לו את המנטליות והנזילות לא להיכנס ללחץ היה ויתברר שהשוק ממשיך לרדת. כל מי שפועל בשוק המניות חייב אורך נשימה".
אגרות חוב ממשלתיות - השקעה מעניינת
לדברי סטפק ההנפקות אותם מבצעת ממשלת ישראל בשוק החוב ילחצו על שוק המניות שכן הם הפכו להשקעה חלופית אטרקטיבית למניות. "עלות המלחמה כבדה מאוד, והמדינה חייבת לגייס הרבה כסף. המשקיעים המוסדיים שנהנים מנזילות, יכולים ליהנות מהתשואות הגבוהות באפיק הסולידי. זה לא מקרי שבהנפקות האחרונות של ממשלת ישראל התקבלו ביקושי יתר. משקיע מוסדי יכול לקבל על אגרת חוב של ממשלת ישראל ל- 30 שנה 5% שקלי ולכן העניין בהנפקות החוב ילחצו על השוק".
יש לך הערכות לגבי עלות המלחמה?
"זה תלוי במספר פרמטרים. כמה זמן תימשך המלחמה, כמה זמן ימשך גיוס המילואים, האם תהיה חזית שנייה בצפון ומתי, שכן יכול להיות שהמלחמה בעזה תירגע ואז תפתח גם חזית בצפון. בכל מקרה לדעתי הערכות שאני שומע היום לגבי העלות הינן הערכות חסר ונזקים של כ-80 מיליארד שקל הם מתחת למספרים בפועל. אם הגירעון בגלל המלחמה יהיה 6% באופן חד פעמי, אזי המשק יכול לספוג זאת, זה לא נורא. בקורונה הגענו לגירעון של 11% בגלל שהממשלה הזרימה הרבה כספים למשקי הבית והחברות, אבל יצאנו מהמשבר בצורה מעולה, יותר טוב ממדינות אחרות בעולם.


אך אם המדיניות תהיה בעייתית כמו שזה נראה כרגע זה יוביל אותנו למחוזות הרבה פחות נחמדים של אובדן שליטה במשק".

ביזפורטל
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות