x




סוחר מתחיל

מהשלכות הריבית - מכירות הבתים בארה"ב בשפל של 13 שנה

דרג מאמר זה
שוק הדיור בארה"ב ממשיך לסבול מהריבית הגבוהה כשהריבית על משכנתאות הגיעה לאחרונה ל-8%. השפל בעסקאות מעמיק ומחירי הדירות ממשיכים לרדת. הריבית על משכנתא ל-30 שנה (המסלול הפופולארי ביותר) הגיעה לשיא מאז שנת 2000 וחצתה את רף ה-8%, מה שבהתאמה הביא לשפל היסטורי בביקושים למשכנתאות מאז 1995.המצב הזה גרם לירידה חודשית של 2% במכירות דירות בספטמבר ל-3.96 מיליון דירות. זה הנתון הנמוך ביותר מאז שנת 2010.


במקביל לירידה במכירות, המחירים היו סולידיים בספטמבר כשלעומת לפני שנה מדובר בעלייה נומינלת, אבל הפסד ריאלי. המחיר החציוני של דירה יד שנייה עמד על 394,300 דולר, עליה של 2.8% מלפני שנה. המדד מחירים עלה יותר מאשר עליית מחירי הדירות, בקצב של מעל 4% בתקופה זו, כך שמדובר על ירידה ריאלית צנועה, ועדיין אחרי הגאות של השנים האחרונות המחירים עדיין גבוהים ועל רקע ההיצע הנמוך, רוכשי הדירות מחכים על הגדר.


זה קצת מזכיר את המצב אצלנו. הקבלנים בעצם בונים פחות וכך מקטינים את היצע הדירות וכך נוצר מצב שהמחירים עמידים. בהינתן הריבית הגבוהה הרוכשים הפוטנציאלים גם בארה"ב וגם בישראל, דוחים את החלטת הקנייה.


על פי ההערכות בשוק האמריקאי, זה כנראה עדיין לא התחתית מבחינת כמות העסקאות. על פי בדיקות של גופי משכנתאות מהשבועות האחרונים, מספר הבקשות למשכנתא הגיע לשפל מאז שנת 1995, מה שעשוי לבטא המשך ירידה בכמות העסקאות בדיווחים הרשמיים הבאים.


שוק הדיור סובל גם במקומות אחרים בעולם. במדינות אירופה המחירים עלו בשנים האחרונות לסכומים שמרחיקה מאוד את הציבור מיכולת לרכוש דירה. המחירים אומנם התמתנו בשנה האחרונה ועדיין הרוכשים הפוטנציאלים מעדיפים לחכות ושוכרים דירות. הבעיה ששכר הדירה בעלייה מתמדת. בפריז למשל השוכרים קורסים תחת מחירי השכירות שממשיכים לעלות, גם כן בעיקר עקב סביבת ריבית גבוהה שמעלה את ההחזר החודשי של בעלי הדירות, שהפכו את פריז לעיר עם השכירות השנייה הכי יקרה באירופה, אחרי דבלין, עם ממוצע חודשי של 28.5 יורו למטר בחודש.


באירלנד למשל המחירים כל כך גבוהים עד שהם גרמו למצב ש-30% מבני ה-18-26 עדיין חיים עם ההורים שלהם, עליה של 10% בחמש שנים, לפי סקר של דלויט. ובדומה למצב בארה"ב, היקף מכירת דירות גם כן דועך - הריבית הגבוהה גרמה לכך שמספר הבתים שנמכרו בערי אירופה המרכזיות צנח בכ-20% במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה.


בשביל להבין עד כמה המצב קשה אפשר להסתכל אפילו על לוקסמבורג - המדינה שהאזרחים שלה הם העשירים ביותר באופן יחסי לשאר האיחוד האירופי - מחירי השכירות זינקו ב-6.7% בין 2022-2023, הרבה יותר מקצב האינפלציה שעמד על 3.4% בתקופה הזו. כלומר, גם שם, במקום העשיר הזה, המחירים עולים על רקע חוסר יכולת לרכוש דירה.

ביזפורטל
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות