x




סוחר מתחיל

העלאת מסים בדלת האחורית - ככה יפגעו כל השכירים במשק

דרג מאמר זה
הוצאות המלחמה גדלות, הגירעון גדל. השנה הגירעון עשוי להגיע להערכת האוצר ל-8%, בשנה הבאה הוא יגיע ל-5.2%. זה לא סופי. זה יכול להיות מעבר לכך וזה יציב את ישראל עם חוב לתוצר של 75%. לא איום ונורא, אבל גם לא טוב כפי שההינו לפני המלחמה. בנוסף, ישראל משלמת ריבית גבוהה יותר על החובות שלה ויש אי וודאות גדולה לגבי ההמשך. כשאתה בגירעון חריג ויודע שהמצב הולך להשתפר, אז זה בסדר, כשאתה בגירעון ולא יודע לאן הולכים, יש בעיה.


האוצר מחפש דרכים להקטין את הבעיה. אלא שהוא הולך למקומות הקלים - הגדלת המע"מ למשל, רק שזה פוגע בכולם וזה לא המס הנכון. היה נכון לבטל את הפטורים ממס על השכרת דירה ועל קרנות השתלמות, אבל הלוביסטים של בעלי הדירות ושל העובדים בדרגות ניהול ועובדים במגזר הציבורי - ההסתדרות, חזקים מדי. בצלאל סמוטריץ' רוצה מלחמה בעזה, בלבנון, איפה שתרצו, אבל לא רוצה מלחמה עם ההסתדרות.


וכך עולה לשולחן מיסוי בדלת האחורית - הקפאת עדכון מדרגות המס. על פי סעיף 120 בפקודת מס הכנסה נקבע כי בכל תחילת שנה יש לתאם (להצמיד) את תקרות ההכנסה (המדרגות) ואת סכום נקודות הזיכוי, לפי המדד בשנה הקודמת.


ההתאמה של מדרגות המס האלו היא בעצם העלאתן בגובה המדד (שצפוי להיות כ-3% השנה) כך שהעובד משלם פחות מס. נניח רק לצורך הדוגמה שיש מדרגה ראשונה מ-7,000 שקל בשיעור מס של 35%. המדרגה ב-1 בינואר אמורה לעלות ל-7,210 שקלים. אם היא לא תעלה אז העובד ישלם מס של 35% החל מ-7,000 ולא מ-7,210 שקל. מדובר על תוספת מס רק במדרגה הזו של כ-73 שקל. אבל זה נמשך לכל המדרגות גם בשכר גבוה יותר. בשכר ממוצע מדובר על פי ההערכות על תוסספת מס של 130-150 שקל וזה עוד לפני הקפאת נקודות המס.


אנחנו מקבלים נקודות זיכוי במס שהן הטבות מסיבות שונות - תושבות, מספר ילדים וכו'. הנקודות האלו גם צמודות והן מגדילות את ההטבה. נקודת זיכוי שווה 224 שקל של חיסכון במס, ואי הצמדה זה אובדן של 7 שקלים לנקודה. בשכר ממוצע מדובר על כ-80 שקל של הטבות שהעובד לא יקבל.


ביטול ההצמדה יביא למס של כ-200 שקל בחודש. זה לא מס הוגן כי הוא פוגע בשכר הריאלי, כי עצם החוק שנותן הצמדה נועד לשמור על השכר הריאלי של העובד, אבל כשגובים מסים לא מסתכלים על צדק. הצדק כאמור הוא לבטל את הפטורים.


השאלה הגדולה אם המס הזה יעבור את הממשלה? אי אפשר לדעת, רק ברור שהמצב הוא מצב חירום ולאוצר אין שפע של אפשרויות. כל בחירה היא "בחירה קשה" וכשיש מלחמה, יהיה לאוצר קל יחסית גם בהעברת "בחירה רעה".

ביזפורטל
קטגוריות
ללא קטגוריה

הערות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות