abupeleg
שוק הרכב נכנס לסיבוב נוסף של חוסר ודאות
by
, 28.03.2022 at 12:04
האופטימיות ביחס ל-2022 נעלמה לאור המשברים הגלובליים • הרבעון הראשון בישראל אמנם צפוי להסתיים עם נתוני מכירות חיוביים אבל בהמשך ממתינים לרוכשים מלאים מכווצים והיצע מוגבל • בינתיים, המותגים הסיניים ממשיכים לזרום לשוק הישראלי
לפני כמה ימים שלח לי מנהל באחד הארגונים הגדולים במשק את רשימת דגמי הליסינג לבחירה שקיבל מהמעסיק שלו לקראת חידוש החוזה בקיץ. זו הייתה רשימה קצרה מאד ביחס לשנים עברו, ובדיעבד הסתבר שגם שני דגמי הקרוסאובר הפופולריים, שהיו הבחירה הראשונה והשנייה שלו, נכחו ברשימה רק "על הנייר". בדיקה העלתה שהם לא קיימים במלאי וכדי לקבל אותם הוא יצטרך להאריך את חוזה הליסינג שלו עד 2023.
באותה רשימה הוצעו לעובדים גם כמה היברידיות אך רובן הופיעו תחת הקטגוריה "מכוניות מנהלים", בשל התייקרות משמעותית במחירן. נכללו בה גם שתי אופציות לדגמים חשמליים של מותגים סיניים עם מועד אספקה די מעורפל, וכל השאר היו דגמים לא-אהודים במיוחד בשוק הישראלי, חלקם עם מנועי דיזל.
ההקלה באספקת השבבים צפויה להתעכב
הרשימה העצובה הזו מתמצתת היטב את מצבו של שוק הרכב הישראלי בפתח הרבעון השני של 2022: פחות היצע, פחות הטבות מס, מחירים גבוהים יותר והרבה מותגים סינים, לפחות על הנייר.
אמנם הרבעון הראשון צפוי להסתיים עם נתון מסירות מכובד של 85-90 אלף כלי רכב חדשים, שאינו רחוק מהנתון של הרבעון הראשון אשתקד, אולם הוא משקף את העבר ולא את העתיד.
האופטימיות הראשונית שנגזרה מהציפיות לשיפור הדרגתי בהיצע הצ’יפים, נעלמה בעקבות שלושה אירועים גלובליים מטלטלים: הפלישה לאוקראינה, רעידת האדמה המסיבית ביפן וחידוש הסגרים בסין. השילוב הזה שלח שוב את תעשיית הרכב כולה לעוד סיבוב של חוסר ודאות.
בטור הקודם התמקדנו בהשפעת השיבושים החדשים על אספקת הרכב החשמלי. אולם הבעיה העיקרית של התעשייה כרגע היא לאו דווקא הרכב החשמלי, שעדיין תופס רק כ-6% מהמכירות העולמיות, אלא ההשפעה הרוחבית על כלל ייצור הרכב.
הערכות עדכניות של אנליסטים, שפורסמו בימים האחרונים, נשמעות די פסימיות. בדוח שפרסמה בשבוע חברת הייעוץ S&P Global, הוערך כי השינויים במחירי חומרי הגלם ובשרשרת האספקה כתוצאה מהמשברים החדשים, יביאו להיקף ייצור נמוך בכ-2.6 מיליון כלי רכב ב-2022 בהשוואה לתחזית המוקדמת - וזה בתרחיש הטוב. בתרחיש הפחות טוב תאבד התעשייה השנה עד 4 מיליון כלי רכב. נציין שהתחזיות המוקדמות כבר לקחו בחשבון ש-2022 תהיה שנה די חלשה בשל המחסור בצ’יפים כך שהשיבושים החדשים רק מגדילים את הפער.
globes