המשבר האירופי תוקע מקלות בגלגלי ההתאוששות של ג'נרל מוטורס - גרמניה מסרבת לפתוח את הארנק ולסייע לאופל המדממת. האם באופן אירוני, ההתאוששות המדהימה של GM היא זאת שמונעת ממנה לקבל את הסיוע הנדרש?
ג'נרל מוטורס, פעם האיש החולה של הכלכלה האמריקאית ואחד מסמלי המשבר הפיננסי האחרון, ביצעה בחודשים מאז ההכרזה הסנסציונית על פשיטת רגל מהפך מרשים: מצבת החובות בסך 8.4 מיליארד דולר סולקה, לראשונה מאז 2007 הציגה החברה רווח רבעוני וכבר החלו לדבר על הנפקה - אבל אז בא המשבר האירופי.
המגזין המקוון של Business Week ובלומברג מדווח שממשלת גרמניה החליטה לדחות בקשת סיוע בסך 1.3 מיליארד דולר שהגישה GM כדי לסייע לחטיבת אופל המפסידה.
מגדל שוקי הון
החלטה זו של ממשלת גרמניה היא רק אינדיקציה, ועל כך כבר רמז שר האוצר הגרמני, לשורה של קיצוצים בתקציב המדינה בעקבות הסיוע שגרמניה עתידה לתת ליוון. גרמניה נושאת בחלק נכבד מעול הסיוע שיוגש ליוון, על כן אין מקום אפילו לשקול סיוע לאופל.
בכירים גרמנים התבטאו אף יותר בקשיחות ואמרו, שאופל ו-GM מסוגלות לסייע לעצמן להתמודד עם ההפסדים, בעיקר נוכח ביצועיה היפים של GM לאחרונה.
בינתיים, בריטניה, ספרד ואוסטריה הביעו נכונות מסויימת לסייע לאופל. גרמניה, הנושה העיקרי של החברה, לא ממהרת לפתוח את הארנק.
ל-GM מצידה יש מקל משמעותי שבו היא לא חוששת לנפנף: כבר עתה מתוכנן גל פיטורים של למעלה מ-8,000 עובדים ובחברה מאיימים לסגור מפעל בבלגיה.
איגוד העובדים החזק ביותר בגרמניה כבר קיים אתמול עצרת מחאה כדי ללחוץ על הקבינט של הקנצלרית מרקל לשקול מחדש את סירובו לסייע לאופל.
בשורה התחתונה, אומרים ב-Business Week, באופן אירוני דווקא ההתאוששות והקימה לתחייה של GM הן אלה שמעכבות את הסיוע הדרוש לחטיבת אופל החולנית.