מאמר נוסף בנושא,

http://www.themarker.com/realestate/1.2034495

להלן כמה ציטוטים מהכתבה:

"לתחושת המועצות האזוריות, התוכנית החדשה הרחיקה לכת בכמות השטחים הפתוחים מזו שכיום בתחום שיפוטן, ושמיועדות להסתפח לערים למטרות בנייה. "בנייה של 150 אלף יחידות במרכז תעצור לחלוטין את ההתפתחות של חיפה ובאר שבע, ומדינת תל אביב תלך ותתחזק".

עוד צוין כי ליעדי התוכנית המקורית לא היה סיכוי להתממש, בהיעדר צעדים משלימים ביתר תחומי החיים. "ההצהרה שליוותה את התמ"א לכל אורך חייה היתה כי יש לייצר כלים בתחומי התעסוקה, התרבות והחינוך, הרווחה והבריאות שיניעו את האוכלוסיה לבחור, מרצונה, לחיות מחוץ למרכז", נכתב. זה כתב הגנה אפקטיבי למדי שבצלו יכולים לחסות המתכננים, על רקע הביקורת שספגו בימים האחרונים, אך גם כתב אישום נגד ממשלות ישראל בשמונה השנים האחרונות; שכן מלכתחילה לא מסוגל תכנון לבדו לשנות את העדפות המגורים של הציבור, שבחלקו בגדול עודנו מסתייג ממעבר לפריפריה, מבלי שתשכיל הממשלה לשנות את המציאות באזורים אלה באופן שימשוך אליה אוכלוסייה מהמרכז.

טוב אז כנראה משהו הבין שבהחלטה מנהלית של עצירת בניה במחוז המרכז - לא ניתן לגרום להגירה ללא שיש מקומות תעסוקה ומוסדות חינוך ראויים בפריפריה.

הצטוט: "
התעסוקה, התרבות והחינוך, הרווחה והבריאות" - כששמים יחדיו את התעסוקה, החינוך, התרבות והרווחה והבריאות יחדיו המסקנה שמערבבים בין עיקר לטפל.

רווחה -
האם הרעיון להעביר אוכלוסיה חלשה שחייה על תשלומי העברה, מוציאה את עיקר ההוצאה על מחייה ומזון? האם זה מה שיפתור את הבעיות בפריפריה?

תרבות - נו באמת, מי שרוצה ללכת להצגה או לתאטרון ניתן על בסיס שבועי לנסוע שעה לראות תאטרון ולחזור הביתה. כשההבדל הוא שלתאטרון לא הולכים כל יום לביה"ס צריך לשלוח את הילד\ה כל יום.

בריאות - טוב, אז מה המטרה? להביא אוכלוסיה של בני 60 שאוטוטו יצטרכו להתחיל לצרוך שירותי בריאות ולכן איכות השירות הבריאותי מהווה פרמטר. חוץ מזה, במטרופולינים ירושלים וחיפה קיימים בתי חולים מובילים כמו שערי צדק, הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים, משגב לדך, ביקור חולים, רמב"ם, בני ציון, כרמל,..... וגם בבאר שבע יש את סורוקה שאמור לטפל בכל הנגב.

להערכתי, יש 2 פרמטרים שהם סופר חשובים לסוג האוכלוסיה שצריך להעביר לשלושת המטרופולינים האחרים:
1) מקומות תעסוקה בשכר גבוהה.
2) חינוך איכותי.

האנשים עושים את המקום ולא להפך, המטרה (לדעתי) היא העברה של בודדים ומשפחות צעירות בני 20+ - 35 שיגיעו אל שלושת המטרופולינים האחרים. המטרה להביא אוכלוסיה חזקה: מדענים, אנשי הייטק, מקצועות חופשיים, .....

להערכתי, כל ראש מועצה שרוצה לשפר את מצבה של האוכלוסיה שידאג לפתיחה של עסקים בשכר גבוה יחסית בתחומו (לדוגמא פועלו של ראש העיר מגדל העמק בשנות ה-80 או יקנעם בשנות ה- 2000) ומערכת חינוך טובה - כל השאר יקרה מעצמו.

ההחלטה כנראה בטווח המיידי לייצר 100,000 דירות באזור המרכז בתוך כעשור נוסף על המתוכננות על מנת לעצור את בועת הנדלן שגודלה וטופחה בישראל.

בשלב שני, לפעול לממוש תמ"א 35 בעתיד.

אני מציע ליוזמי התוכנית לפעול בעיקר על התחדשות עירונית מיוזמה ממשלתית ובחקיקה ממשלתית תוך הפקעה של סמכויות מראשי ערים ומועצות מקומיות במרכז שיש להם אינטרס הפוך - ליצור אזורים אקסלקלוסיביים ויקרים, ליצור בניה בסטאנדרט גבוה ובשטח גדול - דבר שיזרים להם הון עצום במיסי ארנונה ולא ידרוש שירותים כמו רווחה, סעד או חינוך.

רק באזור התחנה המרכזית הישנה בפנוי בנוי מסיבי ניתן לייצר 100,000 יחידות דיור איכותיות בקרבה לנתיבי תחבורה מרכזיים תוך החלפה של תשתיות והוספת תחבורה ומוסדות חינוך.

את זה ניתן לייצר בעשור אבל לא כיוזמה מקומית אלא כפרוייקט לאומי בביצוע של המדינה תוך שמוש בחקיקה על מנת לבצע ולא להתנהל בתכנונים 10 שנים.