המשך בנושא ומצטער שקצת באיחור.
השבוע פורסמו כמה כתבות חשובות:
http://www.calcalist.co.il/real_esta...599610,00.html
הראשונה מדברת על רצון של שר השיכון החדש להפחית בממוצע את מחיר הדירה מ- 130 משכורות ממוצעות ל- 100 - קרי הנחה של כ- 23% עד שנת 2014. החשוב בהודעה הוא כנראה הבנה של הממשלה כי יש לעשות מעשה ולהתחיל להוריד את מחירה של הדירה בעשרות אחוזים על מנת להתאים את מחירה של דירה חציונית למשכורת החציונית במשק.
השאלה המעניינת מבחינתי היא עד כמה חשובה לממשלה החשיבות של אמינות החלטותיה - קרי עד כמה הצבורבאמת מאמין שהדבר יקרה. הרי אם מחיר הדירה הממוצע צפוי לרדת ב- 23% ע"פ הצהרה של השר בעניין - למה לקנות היום אם בעוד שנה יהיה זול יותר?
נקודה חשובה נוספת היא כל נושא ההתחדשות העירונית או בשמה היום היודע: פנוי בנוי - שר האוצר, השכון ורוה"מ יכולים להחליט מה שהם רוצים ועדיין לפקיד ממשלתי \ עירוני יש את כל הסמכות למסמס כל החלטה בנושא. אין למועצות המקומיות והערים כל אינטרס לבנות בזול יחסית "אצלן" - המועצות הללו יכולות בקלות לדאוג כי יבנו מתחמי יוקרה ועדיף לצבור היהודי מהתפוצות שמגיע פעם - פעמיים בשנה בעיקר בחוה"מ סוכות ופסח ולפעמים בחופשת הקיץ. משלם כפל ארנונה ולא צורך שירותים.
החלטה שאין לה משמעות תקציבית ודרושה מיידית לדעתי הוא שילובם של אנשי לשכת השר בוועדות הללו, איתור תוקעי המקלות בגלגלים ופעולה לפתיחת סתימות - למעשה מה שלדעתי דרוש הוא להפוך את השר לאינסטלטור שמזהה את המחבלים ולפעול לפתיחת הסתימות בצנרת.
אין שום דרך להערכתי להציף את הארץ מספיק מהר ביחידות דיור ללא טיפול שורש בפנוי בנוי, קנסות ומסוי "דוגרי קרקעות" לבניה, מסוי דירות ריקות ביתר, מסוי משקיעי נדלן והשוואת המס למס הבורסה - ברגע שיוטל מס של 25% על שכ"ד רעיון הדירה המוזנחות להשכרה יקסום פחות למשקיעים.
החלטה נוספת חשובה לדעתי היא: http://cars.walla.co.il/?w=/4700/2632159
שר התחבורה מתקומם על פקידי האוצר שלדבריו מנסים לקבור את רכבת העמק (בית שאן - עפולה - חיפה) ורכבת כרמיאל - עכו - 2 פרויקטים אלו אמורים להשפיע על יכולת אוכלוסיה בעמקים ובגליל העליון להגיע בבוקר לעבודה בחיפה ברכבת - הדבר אמור לגרום לאנשים להבין כי ניתן לעבוד בהיטק בחיפה או בנמל ולהגיע בבוקר בפחות משעה מהדלת ועד העבודה - משזה יקרה, אין סיבה לא לגור בבית שאן בזול אם במחצית השעה הרכבת תגיע לחיפה.
להערכתי, שר התחבורה צודק בעניין זה, החלטה על נתיבי תחבורה עקריים שעלותם מיליארדים הוא החלטה ממשלתית (ברמת ברוה"מ ומעל סמכות שר התחבורה) ולא החלטה של פקיד אוצר. הגיע הזמן להחליט כי החלטות צריכות להתקבל בממשלה ועל הממשלה לשאת באחריות להחלטות ולא בידי פקידים ממונים.
מי שלא מבין כי תשתיות התחבורה בדגש על רכבות הוא שלב מהותי בפתרון בעיית בועת הנדל"ן מפספס בין עיקר לטפל. הגיע הזמן שפקיד אוצר לא יוכל למסמס החלטה ממשלתית כמו החלטה על הטפלת מים ופשוט לא לתקצב על סמך החלטתו האישית.