x




עמוד 7 מתוך 21 ראשוןראשון ... 5678917 ... אחרוןאחרון
מציג תוצאות 61 עד 70 מתוך 218

נושא: ריבית בנק ישראל ומחירי הדיור - עמדתו של פישר

Hybrid View

  1. #1
    אתה כל הזמן מערבב שני נושאים שונים - מחירי דירות ומינוף של משקי בית .

    מי שחושב שיכול לקחת משכנתא של מליון ש"ח - יקח אותה כנראה גם אם המחירים יהיו ב- 20% יותר נמוכים - יקנה יותר "קרוב" או יותר "גדול" או יותר "גבוה" - זה "סטטיט אוף מיינד" של ניקנה עפ"י מקסימום היכולת שלנו.

    כל אחד כזה יכול לקנות "פחות חדר", יותר "רחוק" פחות "חדש" וכו - ולקחת משכנתא של חצי מליון - אבל הם לא רוצים . הם רוצים היום לרכוש נכס במליון ש"ח יותר ממה שיש להם

    הבעיה במינוף היא שהיום, בניגוד לעבר, זוגות מוכנים לקחת על עצמם התחייבות גדולה והבנקים משתפים פעולה -סכומים גדולים לטווחי זמן ארוכים (מתי התחילו לתת משכנתאות ל - 30 שנה?)

    אך לזה אין קשר למחירי הדירות - זה קשור למינוף שמשקי הבית מוכנים לקחת עליהם והבנקים מוכנים לתת.

    או לחילופין מגנים על מאות האלפים שיקחו משכנתא של 1,000,000 ש"ח משכר משפחתי של 12,000 ש"ח.
    אם אתה בדעה שתפקידה של המדינה להיות ביביסיטר של אזרחיה גם כשלוקחים משכנתא , ואינך סומך על הבנקים, אז יש פתרונות מאוד פשוטים שלא עולים שקל לטפל בעניין -

    פשוט צריך להנחות את הבנקים לא לתת יותר מ - X פעמים השכר של הזוג + דרישות של הון עצמי או שאפשר להגביל בתקנות את משך המשכנתא ל - 15 שנה בלבד וכן הלאה

    בנק ישראל כבר עשה מספר צעדים בכיוון - הגבלה של מרכיב ריבית משתנה, היקף המינוף וניתן וצריך לשעות יותר

    ואז זוג כזה יוכל לקחת אולי 500 אלף ש"ח ולא מליון.


    אם זה יגביל את היקף המשכנתא אז מחירי הדירות ירדו כי "אין כסף לקנות"? התשובה היא לא.

    הביקושים יגדלו לדירות היותר זולות - גם שם אין היצע - והמחירים ימשיכו לעלות - רק כשתבוא הקטסטרופה מינוף משקי הבית יהיה נמוך יחסית לאלטרנטיבה של משכנתאות במליון ש"ח ויהיה פחות נזק משקי.

  2. #2
    jsphs7

    אתה כותב "היינו שם רק לפני 5 שנים ושום דבר מהותי לא השתנה במשק הישראלי, לא כמות הנולדים, לא כמות המתים, לא כמות המתגרשים ולא מיקום מרכזי התעסוקה. הדבר היחיד שהורע זה המצב הכלכלי בארץ ובעולם ומיתון כלל עולמי - בכזה מצב היה מצופה להפחתת מחירים ביחס ל- 2008 "

    אתה שוכח את הגורם החשוב מכל - שער הריבית - שהוא בעצם מחיר הכסף. מחיר הלוואת כסף הוזל ולכן זוגות צעירים מרגישים שיש להם יותר כסף ומשלמים יותר. כל כך פשוט, וכל כך מסוכן כאשר שער הריבית יעלה.

    יתכן שנכנסו לתקופה ארוכה (עשרות שנים) שבהם שער הריבית יהיה נמוך. מדוע המדינה צריכה להעלות את שער הריבית ולשלם יותר על הלוואות? בעבר השוק דרש זאת כי היה חוסר אמון בממשל והיו אלטרנטיבות (זהב, פקדונות מט"ח). היום האמון בנגידי הבנקים המרכזיים ובממשל המרכזי גבוה מאי פעם, והעולם כולו הוא כפר גלובלי אחד, אם יש משבר במדינה אחת, בקלות יזלוג למדינה אחרת. ורשימות פקדונות מט"ח מועברים משוויץ לממשל האמריקני ולכל מי שרוצה, כך שאין סיבה גלובלית להעלות ריביות, להיפך, מלחמת המטבעות (ששמה הנכון הוא מלחמת ג'ובים בתעשייה) תמשיך להיות איתנו.

  3. #3
    ל- eyal,

    אתה צודק: הריבית הנמוכה היא שמאפשרת ללוות בסכום כפול משנת 2008. אם בעבר משכנתא של 500,000 ש"ח נחשבה למשכנתא גדולה יחסית הרי כיום לא מעטים לווים 1,000,000 ש"ח. בשל הפחתת הריבית בעולם ובישראל ניתן לקבל שעורי ריבית שלא נראו במשק הישראלי בעבר.

    אם בארה"ב שסובלת מעודף היצע עצום של דיור בעיקר בערים כמו דטרויט או מיאמי - הורדת הריבית הקצרה ורכש האג"ח הארוך מביא את הריבית על אגרת החוב הקבועה ל- 30 שנה למספרים שלא נראו בעשרות השנים האחרונות. כמו בכל העולם ריבית ארוכת טווח כמו האג"ח ל- 30 שנים הוא המדד לשעור הריבית על משכנתאות ארוכות.

    ארה"ב מאפשרת לרוכשים לקנות במימון זול סחורה שנמצאת בשפע - די להסתכל על הפרסומים של ישראלים בארה"ב שמנסים לגייס משקיעים בישראל להשקיע כמה עשרות אלפי $ ולקנות צמוד קרקע בעיר גדולה בארה"ב.

    בארה"ב זה הכרחי על מנת לאפשר למשק להבריא, חברות הענק בארה"ב יושבות על מיליארדים ואף עשרות מילארדים של מזומן ושווה מזומן ולא ממהרות לשקיע אותו. רק כדוגמא חלקית חברות כמו IBM, Google, Apple, intel, Xilinx, Altera, Ti, etc - בעבר החברות היו מצמצמות במיתון ולאחר היציאה ממנו משתמשות בתזרים ובמזומן על מנת לשכור עוד עובדים. כיום זה לא ממש קורה, החברות דוגרות על מזומן והריבית הנמוכה מנסה לשכנע אותן להשקיע: לרכוש עוד חברות בתחילת דרכן, לפתוח עוד סניפים, לפתוח עוד קווי יצור, להשקיע יותר במחקר ופתוח - העיקר: רוצים שסמנכ"ל הכספים שיגיע לדירקטוריון יספר שלא ניתן להגן על הכסף אפילו מפני האינפלציה בקניית אג"ח ממשלתי או פקדון בנקאי.

    ישראל היא חלק מהכפר הגלובאלי, בתחילת המשבר פישר הגן על התעשייה המקומית דרך רכש של עשרות מיליארדי $ כנגד הוא כתב מק"מ - אילו לא היה מתאים את הריבית לנעשה בעולם עלות תחזוקת המט"ח היתה גורמת לפשיטת רגל לבנק המרכזי.

    כל החכמים שמלינים על הקניות הללו שוכחים את הכח של יתרות מט"ח גדולות אם חלילה נכנס לתרחיש בטחוני עצום שיגרום לבריחה של מט"ח בהמוניו ועלית שער. ה- 80G$ או כמה שיש לפישר במחסנים יכולים לשמש כתחמושת ולא לאפשר לשער המט"ח לקפוץ בעשרות אחוזים בכמה ימים עד שבועות.

    כפי שאתה מצייר נכון, הסכון שנלקח ל- 20 ו- 30 שנים הוא עצום. הבנק לא יספק אשראי ארוך טווח בריביות שפל אלא או שיפצה עצמו על הסכון בעליית ריבית כריבית קבועה או סוג כלשהו של ריבית משתנה.

    מי שלקח 1,000,000 ש"ח ותנאי הריבית כיום הם 3% מצריכים 30,000 ש"ח ריבית שנתית או 2500 ש"ח ריבית נניח עוד 1000 ש"ח קרן וקבלנו משכנתא אפשרית. כעת נניח כי הריבית תעלה ותעמוד על 6% (כמרווח ביחס לריבית בנק ישראל) ונניח שעד אז המשפחה פרעה קרן של 100,000 ש"ח. אזי הריבית השנתית תעלה ל- 54,000 ש"ח לשנה או 4500 ש"ח לחודש + 1000 ש"ח קרן נקבל משכנתא של 5500 ש"ח לחודש.

    הסכון הוא גבוה, 5500 ש"ח היא קצת מתחת לשכר החציוני במשק, לא ברור מה יהיה לזוג הזה להציע לשוק התעסוקה במתכונתו העתידית ולא בטוח שלא ימצאו עצמם מסתבכים בצרות והבעיה הגדולה היא שמי שמסתבך עם חוב של 900,000 ש"ח לפני עמלות עו"ד, ריבית עושק ושאר מריעין בשין לא שקול למי שהסתבך ב- 250,000 ש"ח.

    אי לכך, חרף העובדה שהריביות זולות על הממשלה לפעול להפחתת מחירים בשוק הדיור ולהשתמש בסמכותה כרגולטור על במשק. לא נעשה זאת ונמצא את עצמינו עם מאות אלפי משפחות בחובות ענק, ללא קביעות בעבודה, עם 2-3-4 ילדים בגילאי הגן וחוב של 1,000,000 ש"ח מעל ראשם ושכר משפחתי של 8000-12000 ש"ח.

    אני פחות חושש לעשירונים 9-10 שלהם חרד שר האוצר - ליבי מופנה אל עשירונים 3-7 שגם להם מגיעה קורת גג מעל ראשם. זה מעמד הפועלים של המשק, בניו הם אלו שנשלחים לקו החזית על מנת לקיים את המדינה היהודית, הם הלקוח הגדול של תוצרי המשק וכל שקל פנוי שיש להם מופנה לצריכה ויצירת בקושים אמייתים פנימיים. נשעבד אותו בחובות ענק ונקבל כאן מיתון ארוך טווח.

  4. #4
    מי שהחליט לקחת 1,000,000 ש"ח משכנתא משכר משפחתי של 10,000 ש"ח ליבי ליבי איתו, הממשלה יכולה לפעול להקשחת הקריטריונים לדרישת בטחונות נוספים ע"י הבנק - אם הוא קנה במחיר הישן וחי בדירה ומשלם משכנתא כל עוד ימשיך לשלם - שום דבר לא השתנה.
    זה נדמה לך.

    הם פשוט יפסיקו לשלם משכנתא. מה הבנק יעשה? יקח להם את הדירה? מי יקנה אותה ממנו במליון ש"ח אם דירות חדשות נמכרות ב - 700 אלף?


    אז כל הבנקים יפסידו הון ואז הממשלה תתערב ואני ואתה נחלץ את הבנקים.

    ואותם אלו שעכשיו מוצאים עצמם שוב בלי בית (כי נתנו המפתחות לבנק) והפסידו 300 אלף ש"ח הון עצמי שלהם - לדעתך הם יצרכו יותר או פחות? מצבו של המשק ישתפר או יהיה יותר גרוע?

    אז מה היה לנו - גם לא הרווחנו כסף על שיווק קרקע , גם היינו צרכים לחלץ את הבנקים וגם יש לנו עשרות אלפי זוגות צעירים שכל הונם העצמי נמחק.


    אני חושב שמה שאני מציע זה קצת יותר מוצלח.....



    אני לא נגד בניה בשטחים ולא נגד בניה בצפת. אני חושב שעלות הבניה והקרקע לא צרכים להיות מסובסדים - המחיר צריך להיות ריאלי לפי כללי היצע וביקוש.

    אתה רוצה לעודד זוגות צעירים בצפון- תן פטור ממס רכישה והחזר מעמ על רכישת 50% דירה - פעם אחת בחיים לכל אזרח ועד לסכום Y- על דירה שנרכשת במקום X

    אתה רוצה לעודד מגורים בשטחים - אותו דבר.

    השיטה שלתת קרקע בחינם לאוכלוסיה נבחרת היא רעה ומפלה ומביאה רק צרות



    אך אל תמסך את כוחות השוק והעלויות האמיתיות של הקרקע הבניה והפיתוח - זה יוצר עיוותים
    נערך לאחרונה על ידי tby, 12.04.2013 בשעה 17:38

  5. #5
    אז בוא נבחן את הדברים אחד לאחד.

    ציטוט פורסם במקור על ידי tby צפה בהודעה
    זה נדמה לך.

    הם פשוט יפסיקו לשלם משכנתא. מה הבנק יעשה? יקח להם את הדירה? מי יקנה אותה ממנו במליון ש"ח אם דירות חדשות נמכרות ב - 700 אלף?

    החובות בארץ הם מסוג: recourse - קרי החייב וערביו מחויבים לשלם את החוב גם אם הנכס נמכר ולא כיסה את החוב.

    בניגוד לארה"ב שם רב החובות ברב המדינות הם: none recourse שאומר שהנכס המשועבד הוא הבטוחה היחידה כנגד החוב.

    כעת נניח כי פלוני אלמוני ורעייתו שתחייה מחליטים כי הם מפסיקים לשלם, אז הבנק בהתחלה יתחיל לשלוח מכתבים, לאחר מכן חובם בסך 1,000,000 ש"ח בתוך כמה חודשים יגדל לכדי 1,250,592.82 ש"ח כשהחוב החדש כולל ריבית והצמדה של פיגורים וזה הרבה כסף על חוב של 1,000,000 ש"ח, החוב כולל עשרות אלפי ש"ח עמלת טפול של משרד עו"ד מטעם הבנק. ובתוך כשנה - שנתיים הזוג שלנו מבעלים של דירה הופכים לבעלי חוב של 500,000 - אם במצב ראשוני הם צריכים לשלם 30 שנה את החוב של הדירה כעת הבנק יטיל עליהם ריבית נשך ל- 30 שנה לסלוק החוב.


    אז לשאלתך, הבנק יתחיל לשלוח מכתבים שגם רואי חשבון לא מסוגלים להבין, החוב יתנפח מהר מאוד לסכומים עצומים, החוב יכלול את מרכיב העמלה החזירית של משרד עו"ד שישכר על מנת לזרוק אותם מהדירה ולמקסם את ההכנסות של הבנק. וכן, הבנק ימכור את הנכס.

    כעת סביר כי זה לא יקרה, כי בעלי החוב יודעים שהם ערבים לחוב וכך גם ערביהם.

    אציע הצעה אלטרנטיבית, בוא נמשיך את האבסורד ונניח שהמחירים ימשיכו לעלות ריאלית בקצב של 5-8% בשנה - מחיר של דירה באשקלון בתוך 5 שנים יגיע למחיר של 1,750,000 ש"ח וזה באזורים שהכנסה המשפחתית היא ~ 10,000 ש"ח. אנחנו נמצא את עצמינו עם מאות אלפי משפחות שמחזיקות בנכס באשקלון או כרמיאל שנרכש ב- 1,750,000 ש"ח עם חוב של 1,500,000 ש"ח. החוב בעל מנגנון שינוי ריבית פעם ב- 5 שנים כשהריבית הראשונית היא 2% - כעת הבלון ימשיך להתנפח עוד כמה שנים וכשהוא יתפוצץ - והוא יתפוצץ מארוע פנימי או חיצוני שישפיע על המאקרו. ואז נמצא את עצמינו מול מאות אלפים שלא מסוגלים לפרוע את חובותיהם, בנקים שקורסים, ומאות אלפי משפחות שהנכס ניטל מהן ועוד מחויבות עד סוף ימיהן על מנת לשלם את החוב.

    האלטרנטיבה היא ללכת למהלך היום שהוא להערכתי כשנתיים - שלוש מאוחר מדי כשיש רק כמה עשרות אלפי משכנתאות במחירים הזויים בסביבה של העדר קביעות ותלות מוחלטת בשווקי חו"ל של כמות גדולה מאוד של העובדים במשק במישרין או בעקיפין.

    אם היום ישימו סוף לבועת הנדלן, ההון של הבנקים לא בסכנה כי אם קיימת בעיה בעשרות אלפים ואפילו רק 10% מהן יגיעו לחדלות פרעון אזי הנזק יהיה ב- 300,000 החוב לאחר מימוש הנכס X נניח 5000 משפחות קרי 1,500,000,000 ש"ח על פני כלל מערכת הבנקאות הישראלית - > אלו סכומים שהמערכת יכולה למחוק כחובות מסופקים ברבעון אחד.

    אם יתנו לבועה להתנפח ונקבל את הבעיה עם חובות של 700,000 ש"ח לאחר תפיחה של עוד כמה שנים כפול 50,000 משפחות שלא יעמדו בחוב נקבל חוב מערכתי של 35,000,000,000 ואלו מספרים שונים לחלוטין.

    אם יטפלו בבעיה כבר בטווח זמן הקצר, המערכת הממשלתית תוכל להגדיר כללים לגבי אי דרישה של בטחונות נוספים בירידת מחיר במשק - גם אם חוזה המשכנתא מכיל סעיפים המחייבים markrt to market החוק והתקנות יכולים לאסור על כך.

    בעל חוב שהתחייב לו גם אם ערך הנכס ירד יוכל להמשיך להתגורר בדירה ולשלם לבנק את שכ"ד (ריבית משכנתא) עד הזמן שהתחייב לכך.

    בהצעתי לפנוי בנוי אני מנסה לתת מענה למצוקות החברתיות של אזורים בישראל - זה נכון לצפון ולדרום וזה נכון לפריפריה במרכז הארץ - על מנת לפתור את הבעיה לא ניתן לשקם את השכונות עם קצת צבע - צריך למהול את האוכלוסיה הקיימת שחלקה הגדול חלשה באוכלוסיה חזקה ומשכילה ועל הדרך להציע דירות במחיר אפשרי לעם בישראל.

    אם הכוונה שלך האם יש להציע דירות במחיר נמוך ברוטשילד בת"א או ברחביה בירושלים אז התשובה החד משמעית: לא - מי שרוצה לגור שם ומסוגל שישלם כמה מיליונים שצריך ע"פ מחיר השוק.

    אז כל הבנקים יפסידו הון ואז הממשלה תתערב ואני ואתה נחלץ את הבנקים.

    הפוך גוטא, תן להשתוללות עוד 5 שנים ואז תראה מה זה ויסות - כשויסות מניות הבנקים של 1983 יראה כצעצוע לעומת מה שנקבל - אז היה מדובר על השקעה של הון עצמי של המוני בית ישראל בשוק ההון - במקרה עתידי יש סכנה לא רק להפסד של ההון העצמי אלא לשעבוד לחוב גדול ללא כל נכס בצידו - אני טוען שאז היה ויסות של מניות הבנקים כיום יש ויסות של מחירי הנדלן כשלמערכת הבנקאית יש יד בדבר.


    ואותם אלו שעכשיו מוצאים עצמם שוב בלי בית (כי נתנו המפתחות לבנק) והפסידו 300 אלף ש"ח הון עצמי שלהם - לדעתך הם יצרכו יותר או פחות? מצבו של המשק ישתפר או יהיה יותר גרוע?
    במקרה של פנוי בכח ותפיסת הנכס אנחנו נקבל עשרות ומאות אלפי משפחות שמתפרקות, התאבדות של בעלי חוב, בריחה לחו"ל, הכרזה על פשיטת רגל בהיקף רחב, כשיש סרטן צריך לטפל בו מוקדם כי כשהוא יתפרץ בעתיד הוא יהיה כמעט בלתי ניתן לטפול.

    5000 משפחות שזקוקות לעזרת המדינה בעיקר בהגנה מפני נושים הוא משהו אפשרי, 70,000 משפחות זה סרט אחר לחלוטין.

    אז מה היה לנו - גם לא הרווחנו כסף על שיווק קרקע , גם היינו צרכים לחלץ את הבנקים וגם יש לנו עשרות אלפי זוגות צעירים שכל הונם העצמי נמחק.

    הפוך גוטא, הפוך, שווקנו קרקעות שכבר קיימות עליהן דירות, הגדרנו בתקנה \ חקיקה כי פרויקטים שלמים של סלאמס הולכים לפנוי בנוי. הדבר יצריך בניה של תשתיות - שאת עלותן ישלמו הקונים נניח 100,000 ש"ח לדירה. הכסף הזה ילך לחברות הקבלניות ובתורן ישלמו מיסים על רווחיהן, על כל חורבה תבננה 8 דירות חדשות שעלות בנייתן ~ 400,000 ש"ח לדירה. 1 מכל 8 דירות תנתן לדייר הקיים (או לחילופין דירה קטנה שמתאימה לאנשים מבוגרים + יחידה להשכיר), הקבלן שירים את הפרוייקט יקבל 100,000 ש"ח רווח גולמי על כל דירה, 100,000 ש"ח ישמר כ- buffer ואם הפרויקט ינוהל ללא בעיות ויגיע לקו הגמר ללא הפתעות הממשלה שתלווה את הפרויקט תקבל אותו כרווח שלה. בנוסף, הקבלן המבצע יבצע בניה של דירות לדיור צבורי בסדר גודל של 5-10% מהפרויקט, בסטאנדרט נמוך מאוד בכוונים רעים ובקומות נמוכות - המדינה תקבל לידיה בחינם אלפי דירות שישמשו אותה לכל אותם אלו שזקוקים להגנת המדינה - החל בדירות לנשים מוכות, עבור דרך חד הוריות לא מתפקדות או שלא מסוגלות לממן את ילדיהן, דרך זקנים ערירים שהגיעו לזקנה ללא משאבים,....


    אני חושב שמה שאני מציע זה קצת יותר מוצלח...

    אתה יודע, כשנופלים מגובה הדרך מהנה - אבל ככל שזמן הנפילה ארוך יותר ובהשפעת הגרביטציה התוצאה תהיה רעה יותר.
    נפילה מ- 2 מטר ברב המקרים תגמר בשריטות, נפילה מ- 20 מטר תגרום לנכות קשה ביותר או אף מוות.


    אני לא נגד בניה בשטחים ולא נגד בניה בצפת. אני חושב שעלות הבניה והקרקע לא צרכים להיות מסובסדים - המחיר צריך להיות ריאלי לפי כללי היצע וביקוש.
    ד

    אם יש משהו שלמדנו ממשבר 2009 הוא שהשוק החופשי מגיע לנקודות בהן הוא לא מתפקד. כשמר וגברת כהן מחדרה שהכנסתם נטו היא 12,000 ש"ח, ללא קביעות, ללא רזרבות נוטלים חוב של 1,000,000 ש"ח רובו בריבית משתנה שיכולה להתעדכן פעם בתקופה משהו גרוע קורה בממלכת דנמרק.


    אתה רוצה לעודד זוגות צעירים בצפון- תן פטור ממס רכישה והחזר מעמ על רכישת 50% דירה - פעם אחת בחיים לכל אזרח ועד לסכום Y- על דירה שנרכשת במקום X

    כתבתי מה אני מציע.

    אתה רוצה לעודד מגורים בשטחים - אותו דבר.
    אתה חייב להבחין בין מדיניות לבין דעה פוליטית - זה לא חשוב האם אני חושב שיש לגרש את כל היהודים אל מעבר לקווי שביתת הנשק ממאי 1949 או לחילופין להגדיל את הישובי היהודי בחברות ל- 200,000 תושבים - זו ממש לא השאלה מה אני חושב - אני טוען שזו החלטה ממשלתית וזכותה של הממשלה (רוה"מ, שר שכון, שר לבטחון פנים, שר האוצר) להחליט מה הם עושים או לא עושים. המדיניות אף יכולה בעתיד להשתנות מהקצה אל הקצה בהתאם לפרסונות שישבו במשרדים השונים בממשלות השונות.

    השיטה שלתת קרקע בחינם לאוכלוסיה נבחרת היא רעה ומפלה ומביאה רק צרות
    הבנתי, אז נמשיך לתת למחירים להתנפח עוד 5 שנים? ואגב, האם אתה מעדיף קצב מתון של 3-4% ריאלי בשונה או שנלך על עליית מחירים בקצב של 15%-30% בשנה?

    אך אל תמסך את כוחות השוק והעלויות האמיתיות של הקרקע הבניה והפיתוח - זה יוצר עיוותים

    הקונה בבניה רוויה משלם עשרות אלפים ויותר על הנחת התשתיות בכל הארץ - זו המדיניות שאני מכיר - זה נכון גם לפריפריה המאוד רחוקה בגולן, ביו"ש ובנגב.

  6. #6
    ציטוט פורסם במקור על ידי jsphs7 צפה בהודעה

    אני מבקש להביא בפני הקוראים והכותבים דברים שכתבתי באפריל לגבי הקורלציה בין ניפוח מחירי הנדלן באדיבות לכאורה המערכת הבנקאית שמספקת אשראי זול ובכמות גדולה למי שסיכויים להחזיר את הכסף מוטלים בספק על פני 30 שנים (ע"ע בועת חובות כפי שאני מכנה אותה ולא בועת נדלן).

    הפוך גוטא, תן להשתוללות עוד 5 שנים ואז תראה מה זה ויסות - כשויסות מניות הבנקים של 1983 יראה כצעצוע לעומת מה שנקבל - אז היה מדובר על השקעה של הון עצמי של המוני בית ישראל בשוק ההון - במקרה עתידי יש סכנה לא רק להפסד של ההון העצמי אלא לשעבוד לחוב גדול ללא כל נכס בצידו - אני טוען שאז היה ויסות של מניות הבנקים כיום יש ויסות של מחירי הנדלן כשלמערכת הבנקאית יש יד בדבר.

    גלובס מביא צטוט של נגיד בנק ישראל מימי סוף ויסות מניות הבנקים שנמשך משנות ה-70, גם הוא מאמין כי לפנינו מקרה דומה למה שהיה אז - הוא בניגוד אלי לא נוקב בשם בועת חובות:

    http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000879637#fromelement=hp_firstar ticle

    והצטוט מדבריו: ש': "
    אתה רואה הקבלה בין משבר המניות ובין משבר הדיור בישראל, מבחינת הציפייה לתפנית חדה? "ת': יש הקבלה, לדעתי. אצלנו תמיד מתעוררים מאוחר; אני חושב שהמדיניות הכלכלית בישראל מאוד מאמינה בתורת המשברים. כל עוד אין משבר לא עושים כלום. אבל אני חושב שצריך להביא לכך שנבין שיש תרופות מונעות ולא רק תרופות מרפאות, וזה צריך להיות מיושם בהרבה שטחים במדיניות הכלכלית, כמו שער החליפין של המטבע או הדיור".



    .................

  7. #7
    למבו,

    אני דווקא חושב שאני רואה את התמונה הגדולה ואתה עיוור לעובדות - זו לא אשמתך, כי העובדות מסובכות להבנה.

    אפרק את הטיעון שלך למרכיביו ואראה לך היכן את טועה:

    ל כל שקל שהוא חוסך במשכנתה בגלל הריבית הנמוכה , הוא מפסיד 3 שקלים
    בגלל שהפקדונות שלו נשחקים, הפנסיה שלו ללא תשואה קבועה ומובטחת(אג"ח ממשלתי) והוא חשוף ללא הגנה לשווי הכסף(קרי אינפלציה).
    יש כל כך הרבה דברים לא נכונים במשפט הזה:

    1. משק שבית שלקח משכנתא, לא מחזיק פקדונות לז"ק בבנקים אלא לטווח מאוד קצר וסכומים מאוד נמוכים ביחס למשכנתא
    2. פנסיה ללא תשואה מובטחת - פנסיה זה חיסכון לטווח מאוד ארוך - קרנות הפנסיה מחזיקות את האגחים עד לפדיון - כך ששינויחריג במחיר כתוצאה משינויי ריבית במשק, שמשפיע על התשואה השנתית יתקזז בשנים הבאות - בסוף תקבל את התשואה לפדיון של האגח.
    3. זה נכון שבשנים האחרונות התשואה לפדיון ירדה -כלומר מה שהקרנות יקנו היום ישלם פחות - אבל כבר שכחת את עודף התשואה שהקרנות עשו שהמשק עבר מריבית גבוהה לנמוכה.
    חוץ מזה - בדקתי את קרן הפנסיה שלי - 30% זה אגח מיועדות (!) 20% זה פיקדונות והלוואות + השקעות אחרות, 17% אגח ממשלתי+קונצרני סחיר ו - 32% מניות ורק 2% מזומן ושווה מזומן - לדעתי זה פיזור יפה
    4. "חשוף ללא הגנה לאינפלציה" - זו שטות מוחלטת - מניות / נדל"ן אלו נכסים ששומרים על ערכם באינפלציה, וכפי שנראה מחלוקת הנכסים של הפנסיה - אנו לא נפסיד שקל מאינפלציה - אדב זה פטנט ישראלי


    השחיקה של שווי הכסף של הציבור , הגרעונות שמתחילים להיות בפנסיות הציבוריות
    "כסף" זה מזומן. מה נשחק? אין כרגע אינפלציה משמעותית?
    גרעון פנסיוני? - זה גם שטות - עפ"י חוק הקרנות החדשות חייבות להיות מאוזנות - וכל שנה אני מקבל תוספת של "איזון אקטוארי" השנה 0.35% אחוז התווספו ליתרה .
    לגבי פנסיה ציבורית - גם זה נגמר - היום כולם בפנסיה צוברת - יש את העבר אך זה לא "גרעוני" כי אין צבירה - יש התחייבות של הממשלה לעשורים הבאים

    ואתה גם לא מתייחס אף פעם ל"עונש" שמקבלת משפחה ממוצעת עם פיקדון בבנק , שרוצה לחסוך ליום סגריר ולא מקבלת תשואה
    פקדון בבנק זה לא חסכון. בכל מקרה השווי של משק הבית הוא לאין שיעור יותר גבוה "מהפיקדון".

    מה שאתה כנראה לא יודע, שפעם , כשהיתה אינפלציה, כל מי שהחזיק פקדון בבנק או מזומן או צק - שילם קנס מאוד מאוד כבד של מספר אחוזים בחודש! ואתה מתלונן על "חוסר תשואה"....


    עד שהוא לא מעלה ריבית ( לעודד חיסכון , לתת תשואה לציבור הפנסיונרי , ולייקר את המשכנתאות - הרי המומחה הגדול אמור להגן על הציבור
    ממעשים שיפגעו בו בעתיד לא?) הוא בגדר אויב הציבור
    מזל שאתה לא מחליט. אני חושב שהתעשיינים, הייצואנים, בעלי עסקים מכל הגדלים - כל מי שמייצר ומקדם את "הקפיטליזם" יאמר לך שזו התאבדות מישקית להעלות את הריבית בגלל שער הדולר.

    אבל לך יש כמה שקלים בפקדון בבנק וזה מה שמעניין אותך.

    בנק ישראל לא עשה כלום בכיוון.
    הריבית הכי נמוכה מעולם בישראל.1.75
    נכון. מה אפשר לעשות? הארה"ב וביפן הריבית 0 באירופה בערך 1%. אם אנו חפצי חיים , אנו חייבים לשמור על הייצוא וזה אומר שער דולר סביר שמחייב ריבית נמוכה. קפיש?


    ההיסטוריה הקצרה של ישראל הראתה שב 60 שנה המדינה הצילה אותם והלאימה 3 פעמים לפחות.
    אני מכיר פעם אחת - בוא ספר לנו על עוד פעמים

  8. #8
    טיבי
    בנוסף להלאמה משנת 1983 , עקב ויסות המניות.

    בשנות הצנע , קרי ה50 , המדינה הלאימה וניהלה את הבנקים תוך פיקוח מחירים הדוק.

    גם במיתון של 65 , ואח"כ ב"עשור האבוד"73 - 1984 , המדינה פיקחה וניהלה דהפקטו את הבנקים.

    במשבר של 2008 המדינה העניקה רשת ביטחון לבנקים למיקרה של קריסה (לבקשת הבנקים עקב התייבשות מקורות האשראי שלהם )ושר האוצר בזמנו אישר להזרים כל סכום שיידרש להגן עליהם
    רק , למזלנו , משבר האשראי נמשך שבועיים והמערכת נירגעה עקב 5 טרליון דולר שהפד בארהב הזרים לבנקים בכל העולם.

    אז אל תפקפק חביבי
    הם קרסו או נגעו בקריסה מספיק פעמים ב50 שנה האחרונות שלא נסמוך עליהם , שהם יודעים מה טוב לי.

    לגביי שאר הדברים - לא בא לי להגיב
    הזמן ישפוט

  9. #9
    ל- tby,

    שלום ושבוע טוב,

    קראתי את הכתבה ב- themarker, מה המסקנה? לטעמי: בניגוד לעבר (שנות ה- 70 ולאחריהן שנות ה-90 וגל העליה הגדול) ראשי המערכת לא דואגים כי תבננה מספר הדירות הדרוש על מנת להעמיד את המלאי על הבקוש ונוצר מחסור.

    כמו כן, ע"פ האמור, בבית"ר עלית, מודיעין עלית, גבעת זאב ומעלה אדומים היה שווק קרקעות בהתאם לצורך פחות או יותר בעשור האחרון.

    מה אנחנו למדים מכך? בית"ר עלית ומודיעין עלית הן ערים חרדיות, מעלה אדומים וגבעת זאב הן ערים מעורבות כשיש הרבה מאוד פרויקטים לאוכלוסיה החרדית שהוקמו לאחרונה.

    אריאל, לא מכיר מספיק על מנת לחוות דעה.

    הנתונים לא מפילים אותי מהכסא, ש"ס ישבה הרבה מאוד שנים על תיקי הפנים והשכון ויחד עם וועדת הכספים לא מפליא אותי שדאגה לבניה כפי שיאיר לפיד חרד לגורלה של גברת כהן מחדרה שע"פ הנתונים המפורסמים מתאימה לשכבה העליונה במה שמכונה "ממעמד הביניים"

    דירה שנבנית במעלה אדומים משרתת את מטרופולין ירושלים כשם שדירה שנבנית בבית"ר עלית משרתת את מטרופולין ירושלים. אם משהו במנהל מקרקעי ישראל \ משרד השכון \ משרד רוה"מ החליט שנכון לבנות 2000 יחידות דיור לאוכלוסיה הכללית בגבעת זאב ולא במעוז ציון (חלקה המערבי של מבשרת ציון) זו החלטה מדינית לגיטימית לחלוטין. זמן ההגעה בתחבורה ציבורית או ברכב פרטי מגבעת זאב למרכז ירושלים הוא פחות או יותר הזמן שלוקח להגיע ממבשרת ציון. משך הזמן שלוקח להגיע מבית"ר עלית למרכז ירושלים לא שונה מהותית מאשר הזמן שלוקח להגיע מצור הדסה או אפילו גילה.

    אם נסתכל על מטרופולין נוסף שמכונה "המרכז" או יותר ידוע בשמו: מדינת ת"א, המטרופולין הזה מתחיל לטעמי צפונית לנתניה ועד אזור רחובות ומהים ועד כפ"ס הוא המטרופולין הגדול ביותר במדינה, הוא המנוע הכלכלי והוא מהווה מעין חור שחור ששואב אליו אוכלוסיה חזקה.

    אם הממשלה רואה לנגד עיניה חשיבות חברתית לאי הקצאה מספקת של דירות ברוטשילד בת"א או בהרצליה פתוח זו החלטה לגיטימית - מצד שני, אם מקומות התעסוקה נמצאים בהרצליה פתוח\רמת החיל\רמת סיב בפ"ת\ גן המדע ברחובות \... והאוכלוסיה מעוניינת לגור בסביבות העבודה קרי ~ בין 15-30 דקות ברכב מהעבודה על המדינה לדאוג כי תהיה לתושבים אפשרות להתגורר.

    זו בהחלט החלטה לגיטימית לבנות את הכמות הדרושה באלפי מנשה או ראש העין ולא בהרצליה ובלבד שלאוכלוסיה תהיה האפשרות לקנות דירה \ בית במרחק סביר מהעבודה שלהם בהרצליה פתוח.

    אם הממשלה חושבת שיש לדאוג כי אוכלוסיה חזקה תגיע לבית שאן לא מספיק לבנות 50,000 דירות בבית שאן כי לא יהיה מי שיקנה את הדירות הללו טרם שבמרחק סביר משם תהיה פרנסה ראויה לאנשים.

    הגליל, הגולן, הנגב, הערבה, השומרון, יהודה, העמקים הם מקומות מדהימים - אבל חסרות שם משרות איכותיות ובשכר סביר כפי שיש במדינת ת"א.

    אז יש החלטות שמתקבלות כמו עיר הבה"דים שצפויה לחזק את מטרופולין באר שבע בעתיד הרחוק או בית הספר למקצועות הרפואה בצפת שתחזק את צפת וסביבותיה - הממשלה חייבת לפעול לדחיפת עסקים לעבור לשלושת המטרופולינים: חיפה\ירושלים\באר שבע ובו זמנית לדאוג כי תבננה הדירות הדרושות על מנת לאכלס את האוכלוסיה.

    אבל עד שזה יקרה הממשלה חייבת לפעול להספקת מספיק יחידות דיור סביב אזורי הבקוש ובמחיר סביר.

    אם תקרא את תחילת הפוסט הצעתי לממשלה להעביר חקיקה שתאפשר לה לטול את סמכויותיה של עיריית ת"א וללכת לפנוי בנוי עצום בכל אזור דרום ת"א. להרים שם עשרות אלפי יחידות דיור איכותיות במחיר של כ- 700,000 ש"ח לדירת 4חד 100מ + חניה ומחסן. להקים מסגרות חינוכיות איכותיות, להקים פארקים ירוקים, להחליף תשתיות, לחפור קו רכבת תחתית מהיר ויעיל - ברור שאין לעיריית ת"א כל אינטרס שזה יקרה ולכן ברור הצורך של הממשלה לקחת מידי העירייה את הסמכות והאחריות.

  10. #10
    המשך בנושא ומצטער שקצת באיחור.

    השבוע פורסמו כמה כתבות חשובות:
    http://www.calcalist.co.il/real_esta...599610,00.html

    הראשונה מדברת על רצון של שר השיכון החדש להפחית בממוצע את מחיר הדירה מ- 130 משכורות ממוצעות ל- 100 - קרי הנחה של כ- 23% עד שנת 2014. החשוב בהודעה הוא כנראה הבנה של הממשלה כי יש לעשות מעשה ולהתחיל להוריד את מחירה של הדירה בעשרות אחוזים על מנת להתאים את מחירה של דירה חציונית למשכורת החציונית במשק.

    השאלה המעניינת מבחינתי היא עד כמה חשובה לממשלה החשיבות של אמינות החלטותיה - קרי עד כמה הצבור באמת מאמין שהדבר יקרה. הרי אם מחיר הדירה הממוצע צפוי לרדת ב- 23% ע"פ הצהרה של השר בעניין - למה לקנות היום אם בעוד שנה יהיה זול יותר?

    נקודה חשובה נוספת היא כל נושא ההתחדשות העירונית או בשמה היום היודע: פנוי בנוי - שר האוצר, השכון ורוה"מ יכולים להחליט מה שהם רוצים ועדיין לפקיד ממשלתי \ עירוני יש את כל הסמכות למסמס כל החלטה בנושא. אין למועצות המקומיות והערים כל אינטרס לבנות בזול יחסית "אצלן" - המועצות הללו יכולות בקלות לדאוג כי יבנו מתחמי יוקרה ועדיף לצבור היהודי מהתפוצות שמגיע פעם - פעמיים בשנה בעיקר בחוה"מ סוכות ופסח ולפעמים בחופשת הקיץ. משלם כפל ארנונה ולא צורך שירותים.

    החלטה שאין לה משמעות תקציבית ודרושה מיידית לדעתי הוא שילובם של אנשי לשכת השר בוועדות הללו, איתור תוקעי המקלות בגלגלים ופעולה לפתיחת סתימות - למעשה מה שלדעתי דרוש הוא להפוך את השר לאינסטלטור שמזהה את המחבלים ולפעול לפתיחת הסתימות בצנרת.

    אין שום דרך להערכתי להציף את הארץ מספיק מהר ביחידות דיור ללא טיפול שורש בפנוי בנוי, קנסות ומסוי "דוגרי קרקעות" לבניה, מסוי דירות ריקות ביתר, מסוי משקיעי נדלן והשוואת המס למס הבורסה - ברגע שיוטל מס של 25% על שכ"ד רעיון הדירה המוזנחות להשכרה יקסום פחות למשקיעים.

    החלטה נוספת חשובה לדעתי היא:
    http://cars.walla.co.il/?w=/4700/2632159

    שר התחבורה מתקומם על פקידי האוצר שלדבריו מנסים לקבור את רכבת העמק (בית שאן - עפולה - חיפה) ורכבת כרמיאל - עכו - 2 פרויקטים אלו אמורים להשפיע על יכולת אוכלוסיה בעמקים ובגליל העליון להגיע בבוקר לעבודה בחיפה ברכבת - הדבר אמור לגרום לאנשים להבין כי ניתן לעבוד בהיטק בחיפה או בנמל ולהגיע בבוקר בפחות משעה מהדלת ועד העבודה - משזה יקרה, אין סיבה לא לגור בבית שאן בזול אם במחצית השעה הרכבת תגיע לחיפה.

    להערכתי, שר התחבורה צודק בעניין זה, החלטה על נתיבי תחבורה עקריים שעלותם מיליארדים הוא החלטה ממשלתית (ברמת ברוה"מ ומעל סמכות שר התחבורה) ולא החלטה של פקיד אוצר. הגיע הזמן להחליט כי החלטות צריכות להתקבל בממשלה ועל הממשלה לשאת באחריות להחלטות ולא בידי פקידים ממונים.

    מי שלא מבין כי תשתיות התחבורה בדגש על רכבות הוא שלב מהותי בפתרון בעיית בועת הנדל"ן מפספס בין עיקר לטפל. הגיע הזמן שפקיד אוצר לא יוכל למסמס החלטה ממשלתית כמו החלטה על הטפלת מים ופשוט לא לתקצב על סמך החלטתו האישית.


הרשאות

  • אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים
  • אתה לא יכול לפרסם תגובות
  • אתה לא יכול לצרף קבצים להודעותיך
  • אתה לא יכול לערוך את הודעותיך
  •  
מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות