ענף התעופה הגלובאלי מתאפיין ברמת סיכון גבוהה, הנובעת בין היתר משיעורי רווחיות נמוכה כתוצאה מהרגישות הרבה למצב הכלכלי והביטחוני בעולם. שיעורי הרווחיות הנמוכה עלולים להעביר את התוצאות לשליליות בתקופות קשות. לפי נתוני IATA (ארגון חברות התעופה הבינ"ל), עד לשנת 2006 נרשם הפסד מצרפי נקי בקרב 150 החברות הגדולות בענף. כמו כן, לחברות מרכיב גבוה של עלויות דלק, חומר גלם אשר סבל מתנודתיות קיצונית ומשפיע במידה רבה על התוצאות. בנוסף, מבנה ההוצאות כולל בתוכו מרכיב גבוה של הוצאות קבועות ועלויות הון גבוהות.

מחירי דלק משתוללים בשילוב שפל כלכלי פגעו בענף
חברות התעופה ברחבי העולם רגישות לשינויים במחירי הדלק. בתקופה בה עלו בחדות מחירי הנפט , חברות רבות ביצעו גידורי מחירים ברמות שנראות היום גבוהות להפליא. חברות מסוימות אף גידרו כ-90% מהיקף קניית הדלקים השנתית שלהן במחירים של 80-90 דולר לחבית ולמעלה מכך. הדבר גרם לשחיקת רווחיות פעמיים, גם בעליות החדות הראשונות וגם מהפסד הרווח כתוצאה מהתיקון החד כלפי מטה.
המשבר הכלכלי השפיע לרעה על הענף וגרם לירידה מהותית בהיקף התעבורה האווירית. לראיה, מבצעי המחירים שמציעות כיום החברות.
שני הגורמים הנ"ל פגעו קשה בתוצאות החברות. בשנת 2008 הסתכם ההפסד המצרפי ב-8 מיליארד דולר, והערכות ארגון חברות התעופה הבינ"ל צופות הפסד מצרפי בענף של כ-9 מיליארד דולר בשנת 2009.
ברבעון הראשון של השנה הפסידו חברות התעופה בעולם כ-3 מיליארד דולר, עקב הביקוש החלש והתעריפים הנמוכים מחוייבי המיתון. הירידה בביקוש לטיסות הגיעה עוד לפני עלייה של 30% במחירי הנפט שנרשמה בחודש מאי, אשר צפויה להביא לירידה נוספת ברווחיות החברות בחודשים הקרובים.

גם שפעת החזירים לא פסחה
אם לא די במכות שספג הענף, התזמון בו פרצה המגיפה לא יכול היה להיות גרוע יותר. מגיפות הן גורם שתמיד השפיע על הענף, אך בדר"כ לתקופה קצרה. בעבר התמודדו כבר החברות עם שפעת העופות ונגיף הסארס. הקווים שנפגעו הפעם היו דיי נקודתיים והשפיעו רק על היעדים במקסיקו. במקרים כאלו החברות נאלצות להפחית מיידית את הפעילות ליעדים אלו ולהגמיש את מדיניותן באשר לביטולים.

הדשדוש עולה ומשפיע על יצרניות המטוסים
מזכ"ל ארגון חברות התעופה הבינ"ל צופה כי מספר המטוסים שימכרו שתי היצרניות הגדולות איירבוס ובואינג צפוי לצנוח בשנה הבאה ב-30% על רקע הפסדי חברות התעופה והנפילה בהיקפי התעבורה האווירית.

מחזורי התייעלויות
מאחר והענף למוד משברים ותנודתיות הוא הספיק לעבור קיצוצים, התייעלויות, מיזוגים ופשיטות רגל לאורך הזמן. גם המשבר הנוכחי הביא עימו קיצוצים ברחבי הענף. בכל החברות, גדולות וקטנות, מתבצעים מהלכים בכדי להתמודד עם המצב החדש, ביניהם צמצום פעילויות וסגירת קווים, פיטורי עובדים ומהלכי מיזוג ופשיטות רגל. התפתחויות אחרונות בענף:
• בריטיש איירווייז, חברת התעופה השלישית בגודלה באירופה, הודיעה כי תקרקע חלק מהצי ותידחה רכישת מטוסים חדשים לאור התחזיות כי הביקוש ימשיך להיות נמוך. החברה דיווחה על הפסד שנתי של 595 מיליון דולר לעומת רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר אשתקד, זאת כאשר הכנסות החברה ירדו ב-8% ל-3 מיליארד דולר. זהו ההפסד השנתי הראשון של החברה מאז שנת 2002.
• קואנטס, חברת התעופה הגדולה ביותר באוסטרליה, חוזה הפסד שיא למחצית השנייה של השנה. החברה הודיעה כי תקצץ ב-1,750 משרות. קיצוץ מהווה כ-5% מכח האדם בחברה והוא חל לאחר קיצוץ קודם של 1,500 עובדים בשנה שעברה ופיטורי 90 עובדי הנהלה לפני מספר חודשים.
• החברות דלתא אייר ליינס ואייר פראנס-KLM חתמו על הסכם למיזוג שני מיזמים נפרדים ליצירת חברת תעופה טרנס אטלנטית אחת, שלדבריהן תייצר הכנסות שנתיות של כ-12 מיליארד דולר. המיזם המשותף יכלול את כל הטיסות בין צפון אמריקה לאירופה, בין אמסטרדם להודו, ובין צפון אמריקה לטהיטי ותפקידו לייעל את פעילות שתי החברות באזורים אלו.

הזוית הישראלית
המשבר לא פסח על הענף בישראל. לפי מנכ"ל IATA בישראל, אבדן ההכנסות של חברות תעופה הפועלות בישראל (כולן, כולל הזרות) צפוי להגיע ל- 30-40 אחוזים השנה. חברות הפועלות בישראל, בדומה לעולם, סבלו בתחילה מעליות במחירי הדלק וכעת מהמיתון שבא בעקבות המשבר. גורם משפיע נוסף במידה יתרה הוא המצב הביטחוני, שמשפיע באופן ישיר על החברות הפועלות בישראל.
חברת אל על, בדומה לחברות ברחבי העולם פעלה להקטין את היצע המושבים שלה לאור הירידה בביקוש ושיעורי התפוסה שלה רשמו ירידה של כ-2.3% לרמה של 78.9%. יחד עם זאת, יש לציין כי החברה שמרה על נתח השוק שלה בנתב"ג שהסתכם ברבעון הראשון ב-42.9%.

סיכום
הענף נפגע משילוב בין גורמים שדי היה בכל אחד מהם בכדי לגרום לפגיעה משמעותית. בדומה לתעשיות אחרות, מגמת הקונסולידציה תימשך גם בענף זה. מהלכי ההתייעלות והמיזוגים יתפסו תאוצה והענף יחזור בעתיד להציג נתונים חיוביים. יש לציין כי המשבר שבא לאחר אירועי הטרור בשנת 2001 הוביל להתייעלות מקיפה של החברות הגדולות ולעלייה בפרודוקטיביות. יש הסוברים כי דווקא היום חברות התעופה עשויות להוות הזדמנות מאחר והן נסחרות במחירים מעניינים לאור מצבן והענף נמצא כעת בתקופה החלשה שלו מבחינת מחזוריות הענף.