כולנו נתקלנו (באופן כללי ובפרט לאחרונה) בנפילות של מערכות מסחר

בעולם נותני השירותים קיים מושג בשם SLA, ראשי תיבות של Service Level Agreement, כשהמשמעות היא בדרך כלל "תוך כמה זמן חייבים לספק את השירות, ומה הקנס על אי עמידה בזמנים" או לחלופין "מה צריכה להיות זמינות השירות, כמה זמן מתוך החודש הוא רשאי להיות לא פעיל (תחזוקה למשל) ומה הקנס על ההפרה".

פיצריות, לדוגמא, נוהגות להעניק ללקוחות פיצה ללא תשלום במידה וחרגו מהזמן שבו התחייבו לספק את ההזמנה.
חברות בקנה מידה גדול יותר משלמות ללקוחותיהן קנסות בסדרי גודל של עשרות או מאות אלפי דולרים על אי עמידה בהתחייבות.

השורה התחתונה היא שחברות לוקחות אחריות, או מסירות אחריות מהלקוח, במידה ולא עמדו איכות/זמן/זמינות שירות לא סבירים.


עד כמה שאני יודע, לחברות המאפשרות מסחר בארץ (אפילו כולל הבנקים (!)) אין כל התחייבות לגבי זמינות המערכות ואיכות השירות.
אם הגופים הרלוונטים (בנקים בתי השקעות) היו מתחייבים לזמינות מסויימת (כל אחד לפי ראות עינייו ויכולותיו), זה היה נותן למשקיע מידע נוסף לגבי מה הברוקר אצלו הוא רוצה לנהל את התיק.
ייתכן בהחלט שמשקיע יסכים לשלם עוד 50 שח בחודש עבור ברוקר שמבטיח לו SLA גבוה יותר. הדבר עשוי להוסיף רובד נוסף לתחרות בין הגופים ולרווח ללקוח.

להערכתי הסיבה שהדבר לא קיים היום הוא שעוד לא נוצר הגוף שיסכים לקחת עליו את הסיכון של קריסת המערכות.
לי בתור משקיע, חשוב שהמערכת תפעל בצורה תקינה, אך אני מבין שיש תקלות ומשתמש בחדר המסחר בעת הצורך.
זמינות של חדר המסחר (חסם על זמן המתנה) הוא דבר לא טכנולוגי שבהחלט ניתן לשליטה ויכול להכלל כחלק מהSLA המדובר (לדוגמא - אם מערכת המסחר נופלת מתחייבים לענות תוך דקה, החל מעשר דקות מרגע הנפילה הדבר ניתן למימוש ע"י תגבור הצוות הטלפוני בעת נפילת מערכת (כוננים) ).