אין ספק ששנת 2010 הייתה שנה פנטסטית למניות בתחום רשתות המזון. כולן, ללא יוצא מן הכלל, היכו את המדדים המובילים. הגדילו לעשות הרשתות הקטנות: טיב טעם (98%), רמי לוי (55%) וצים שיווק (47%) שהשיגה את התשואה המרשימה הזו בזמן הקצר שחלף מאז הנפקתה בתחילת ספטמבר.

על פניו, המגמה נמשכת גם בינואר 2011. מתחילת השנה עלה מדד ת"א 100

ב- 1.4%, בעוד שמניות כמו צים שיווק ורמי לוי הוסיפו בהתאמה 22.1% ו-13.7% לערכן, אך נשאלת השאלה האם החגיגה צפויה להימשך, או שהעליות החדות שחוו מניות קמעונאיות המזון כילו כבר את תמחור החסר שאפיין אותן?

להערכתנו, ישנן מספר סיבות טובות לכך שהסקטור הזה לא יציג תשואה עודפת השנה.

עודף בשטחי מסחר. להערכתנו הקצב המואץ של פתיחת הסניפים צפוי להביא בטווח הקרוב למצב של עודף בשטחי מכירה. שופרסל צפויה לפתוח בשנתיים הקרובות כ- 40 אלף מ"ר, המשביר לצרכן צפויה להקים בשנים הקרובות 20 סופרמרקטים בשטח של כ- 50 אלף מ"ר, רמי לוי צפוי לפתוח השנה 5 סניפים בשטח של למעלה מ- 10,000 מ"ר, כמעט חינם מתכננת לפתוח 5 סניפים השנה והרשימה עוד ארוכה. המסה הקריטית של הסניפים שיפתחו תהיה בגזרת הדיסקאונט אשר צפויה להיות יותר ויותר צפופה ותחרותית. פתיחת הסניפים המסיבית הייתה מוצדקת במידה ושוק קמעונאות המזון היה צומח בקצבים גבוהים, אך לא זה המצב. מנתוני הלמ"ס עולה שפדיון רשתות המזון גדל, במחירים קבועים, בסך הכול ב- 2% בשנת 2010. לשם ההשוואה, בשנת 2009 צמח הסקטור ב- 3.9% במחירים קבועים.
תמחור נדיב. מניות סקטור קמעונאות המזון נסחרות ברמות מכפילים גבוהות. רמי לוי נסחרת במכפיל היסטורי של למעלה מ- 18, צים שיווק משייטת ברמת מכפילים של למעלה מ- 20 ורק שופרסל נסחרת ברמת מכפילים סבירה יותר של כ- 15. תמחור הסקטור נראה מוגזם עוד יותר כאשר משווים אותו לתמחור רשתות ענק בארה"ב כגון וולמארט (14), קרוגר (13) ואחרות.
גידול בהוצאות. הוצאות רשתות המזון צפויות לגדול להערכתנו בשנה הקרובה בשל עליית שכר המינימום, גידול בהוצאות שכ"ד (חידוש חוזים, הצמדה למדד), עלייה בהוצאות השיווק (התגברות התחרות), עלייה מסוימת בהוצאות המימון (בשל עליית ריבית) ועוד.




לסיכום ניתן לומר כי להערכתנו מניות סקטור קמעונאות המזון לא יציגו תשואה עודפת ב-2011 עקב תמחורן המלא והלחץ על רווחיותן כתוצאה מהגידול בהיקף שטחי המסחר והתגברות התחרות- בעיקר בזירת הדיסקאונט.

המניה היחידה שאנו חושבים שהיא מעניינת להשקעה היא טיב טעם שעוברת תהליך משמעותי של שיפור בתוצאותיה מאז החלפת הבעלות בחברה, ואשר פועלת בסביבה פחות תחרותית מאשר רשתות הדיסקאונט תוך התמקדות במגוון מוצרים ובחוויית קניה.