x
  • בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.5% - השיעור החד מאז 2011

    הוועדה המוניטרית בבנק ישראל העלתה את הריבית ב-0.5% - לרמה של 1.25%. מדובר ברמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2013 ובשיעור ההעלאה החד ביותר מאז 2011, כמו גם בהעלאה השלישית ברציפות מאז החל בנק ישראל בתהליך העלאות הריבית באפריל האחרון. בסך הכל העלה הבנק במצטבר את הריבית ב-1.15%.

    העלאת הריבית של הבנק תאמה את התחזיות המוקדמות של הכלכלנים. בנק ישראל נאלץ להעלות את הריבית בכדי להילחם באינפלציה שהגיעה כבר לרמה שנתית של 4.1%, ובשביל לבנות לעצמו את היכולת להוריד את הריבית במקרה של כניסה למיתון.
    העלאת הריבית הנוכחית צפויה להשפיע על תשלומי המשכנתא באופן משמעותי: על כל 300 אלף שקל במסלול הפריים מדובר בתוספת של כ-75 שקלים לחודש (משכנתא של 25 שנה) בשל העלאת הריבית הזו, ובתוספת של למעלה מ-160 שקלים לחודש מאז החלו העלאות הריבית. מנגד, עליית המשכנתא עשויה להקטין את הביקושים לדירות, ולהביא לירידת המחירים המיוחלת בשוק הדיור.
    על אף שלהעלאת הריבית עשויות להיות השלכות ישירות על הפעילות הכלכלית ועל משקי הבית, הדילמה של בנק ישראל לא היתה קשה במיוחד הפעם. ראשית, שוק העבודה בישראל ממשיך להיות הדוק מאוד, ורק היום התפרסם כי חלה עלייה בשיעור התעסוקה לרמה של 62.1%, ושיעור האבטלה במחצית הראשונה של יוני ירדה לרמה נמוכה במיוחד של 3%. גם הירידה בשכר עובדי ההייטק שתפסה כותרות ככל הנראה נובעת מעונתיות, שכן השכר של חודש מרץ נוטה להיות גבוה יחסית. כך שיש לבנק ישראל מרחב תמרון להעלאת ריבית מבלי לחשוש מאבטלה.
    שנית, בישראל עדיין אין אינדיקציות משמעותיות על כניסה למיתון בעתיד הקרוב - המכירות בכרטיסי אשראי המשיכו לעלות בחודשים האחרונים, ומדדי היבוא המסחרי והצרכני, כמו גם מדדי הייצור התעשייתי, ממשיכים לעלות מעבר למגמה. אך עם זאת, ניתן לזהות האטה בביקושים לדירות, ירידה בגיוסים לחברות ההייטק ואף פיטורי עובדים בחברות מסוימות. כך שלבנק ישראל יש זמן להעלות את הריבית בטרם יגיעו – אם יגיעו – לישראל גלי המיתון העולמי.

    מקור המאמר: כלכליסט

    קישור למאמר המקורי
  • נתוני מסחר

  • מובילי צפיות ומעקב

    משתמש מספר עוקבים מספר צפיות
    תיקי מניות של חברי האתר
  • המניות הפופולאריות באתר

    דירוג שם מנייה מס' מנייה

    אין לך הרשאה

    אין לך הרשאה

  • תגובות אחרונות בתיקי המניות

מידע ונתוני מסחר -למשתמשים מחוברים בלבד. הרשמה/התחברות