טראמפ רוצה להשקיע טריליון דולר בתשתיות - מה שסין כבר עשתה מזמן
על ידי
פורסם בתאריך 16.11.2016 12:41
רק השנה השקיעה סין 1.4 טריליון דולר בכבישים, מסילות רכבת, גשרים ורשתות טלקום, וצריכה להמשיך להשקיע 2 טריליון דולר בשנה כדי לשמור על קצב הצמיחה הנוכחי
נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ הציע להוציא עד טריליון דולר בתוך עשור כדי להפוך את התשתיות של ארה"ב למובילות בעולם. כלומר, חוץ משל סין.הכלכלה השנייה בגודלה בעולם כבר עברה את הסכום הזה השנה, עם הוצאה של 1.4 טריליון על כבישים, מסילות רכבת, גשרים, רשתות טלקום ותשתיות אחרות בעשרת החודשים שהסתיימו באוקטובר.התוכנית של טראמפ למדיניות "התשתיות של ארה"ב ראשונות" היא השתקפות של מודל ה"אם נבנה את זה, הם יבואו", רק בקנה מידה קטן הרבה יותר. סין הוציאה כ–11 טריליון דולר על תשתיות בעשור האחרון — יותר מפי עשרה מהסכום שטראמפ מציע לאותו פרק זמן. כלכלנים אומרים כי היא צריכה להוציא כ–2 טריליון דולר בשנה בהמשך כדי לשמור על קצב הצמיחה הכלכלית הנוכחי.תנופת הבנייה הזאת חוללה מהפך בכלכלה הסינית. 20 אלף הק"מ של מסילות הרכבת המהירה שלה מהוות יותר מ–60% מכלל המסילות בעולם, והיא עדיין לא סיימה, עם תוכניות להאריך את המרחק הזה ל–30 אלף ק"מ עד 2020. איך ארה"ב בהשוואה לכך? עדיף לא לשאול.למען ההגינות, כמדינה מתפתחת יש לסין הרבה פוטנציאל לבנייה לעומת כלכלה מפותחת כמו ארה"ב. מספר נמלי התעופה האזרחיים של סין גדל מ–180 ב–2011 ל–210 בשנה שעברה. נמל התעופה החדש האחרון שנבנה בארה"ב הושלם ב–1995.הבעיה של סין היא בעצם לא שהיא משקיעה מעט מדי בתשתיות — אלא יותר מדי. מישהו יצטרך לשלם יום אחד על כל מגדלי הדירות הפנויים, אזורי התעשייה הריקים ונמלי התעופה במחוזות מרוחקים שלא נעשה בהם כמעט שימוש, וערימת החובות ששימשו למימון כל הפרויקטים האלה רק גדלה יותר ויותר. הגדלת השקעות הממשלה מנוגדת להתחייבות שלה לתת לשוק השפעה גדולה יותר על עתידה הכלכלי של סין.יעילות גל ההשקעות הזה בתשתיות מוטלת אף היא בספק. יותר ממחצית מהן השמידו ערך במקום לייצר אותו, לפי מחקר של בית הספר למינהל עסקים של אוקספורד.עם גיל ממוצע של 22.8 שנה לנכסים קבועים בארה"ב — הישן ביותר מ–1925 - התוכנית להגדיל את ההוצאות על תשתיות מושכת בינתיים הרבה תמיכה. "לתוכנית של טראמפ אכן יש פוטנציאל להביא ליצירת משרות בטווח הקצר, וחשוב מכך — לתמוך ולהרחיב את כושר הייצור של הכלכלה בטווח הבינוני", אמר באחרונה לארי סאמרס, לשעבר שר האוצר בממשל ביל קלינטון ויועץ לנשיא ברק אובמה, בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג.אבל בכל הנוגע לתשתיות, "ארה"ב ראשונה" היא בעצם במקום השני והרחוק.
מקור המאמר: themarker
קישור למאמר המקורי
מתחת למיתות
איש זקן ישב בצד הדרך ומכר אבטיחים.
מנחם אתמול, 08:04השלט עם המחיר היה פשוט וברור:
אחד ב-3 דולר, שלושה ב-10 דולר.
בחור צעיר ניגש, דפק על כמה אבטיחים,
בחר אחד ומסר למוכר 3 דולר עבור אחד.
הזקן לקח את הכסף...